Gå till huvudinnehållet
Hem

Digitala ledarträffar

Vill du prata med andra ledare, få inspiration och utbyta erfarenheter om olika ämnen? Då är de digitala ledarträffarna något för dig. Koppla upp dig på mötet och träffa ledare från hela landet och hör hur de gör i sina kårer. Dela med dig av dina bästa tips och få med dig nya idéer hem till kåren.

Hösten 2025

Här hittar du datum och teman för höstens digitala ledarträffar. Du behöver göra en ny anmälan för varje träff du vill vara med på.

Programinspiration inför terminsstart - tisdag 12 augusti 19:00-20:30

Vi utgår från Scouternas program och delar med oss av inspiration och tips tillsammans! Under denna träff kommer ni att delas in i grupprum med ledare från samma åldersgrupp. Där får ni möjlighet att utbyta idéer och tillsammans spåna fram roliga och meningsfulla aktiviteter till höstens möten.

Lättare administration med Google Workspace - onsdag 17 september 19:00-20:30

På den här ledarträffen utforskar vi möjligheterna med Google Workspace och Microsoft 365. Därigenom kan ni få gratis e-post, dela dokument smidigt mellan ledare och få automatiska mejllistor synkade med Scoutnet. Vi går igenom vad ni behöver göra för att komma igång - steg för steg.

Grunderna i Scoutnet - måndag 22 september 19:00-20:30

Behöver du få en genomgång av Scoutnet? På den här träffen går vi lugnt igenom de vanligaste funktionerna. Vi kommer bland annat prata om hur du skapar epostlistor, köhantering, uppdatera kontaktuppgifter och roller. Du är välkommen att ställa alla dina frågor längs vägen. 

Patrullsystemet: Hur får vi till det? - tisdag 30 september 19:00-20:30

Funderar du på hur andra ledare gör med patruller i respektive åldersgrupp? Vilka för och nackdelar finns? Har ni fasta patruller eller varierande? Patrullsystemet är en del av scoutmetoden och även om de flesta kårer jobbar med patruller gör vi på olika sätt. Välkommen till en träff där vi gemensamt pratar om hur vi kan använda patrullsystemet på olika sätt! 

Nystartad kår: Gemenskap, utmaningar och nästa steg - onsdag 15 oktober 19:00-20:30

Välkommen till en digital ledarträff för dig som är med i en nystartad scoutkår eller sektion. Här får du chans att prata med andra ledare eller HUB-styrelsemedlemmar som också gör eller gjort liknande resa som dig. Vi samlas för att dela erfarenheter, tips och utmaningar – och bygga gemenskap!

Hur får vi styrelsearbetet att rulla lätt? - tisdag 21 oktober 19:00-20:30

Att sitta i en kårstyrelse ska inte kännas tungt eller komplicerat. Under denna digitala träff fokuserar vi på hur vi tillsammans kan göra styrelsearbetet enklare, roligare och mer effektivt. Har du en aktuell fråga eller utmaning? Skriv det i anmälan senast den 16 september - så gör vi vårt bästa för att lyfta din fråga. Kom och få konkreta tips och verktyg att ta med dig till kåren! 

Lugn och harmoni på mötet - onsdag 12 november 19:00-20:30

Hur hanterar ni stökiga möten? Hur gör ni för att stötta barn som behöver extra ledarstöd under mötet? Hur kan ni som ledarteam stötta varandra/skapa samsyn kring vad ni behöver göra? Under denna träff får du prata med andra ledare om deras utmaningar, lärdomar och bästa tips. En varm rekommendation är att gå den digitala kursen Anpassat ledarskap inför mötet. 

Bli redo för statsbidragsansökan - torsdag 27 november 19:00-20:30

Att söka statsbidrag behöver inte vara svårt – men det kräver att man har koll på vad som gäller. Under denna digitala träff går vi igenom vad som krävs för att ansöka om statsbidrag, vilka dokument ni behöver ha i ordning, och hur ni kan förbereda er för att lyckas med er ansökan.

Tänk på att..

Alla träffar startar kl 19:00 med drop-in från kl 18:55. För att undvika tekniska problem vill vi gärna att du loggar in innan mötet börjar så vi kan testa tekniken. Vi håller på till kl 20:30.

Att vara med är kostnadsfritt. Vi kommer diskutera i helgrupp och i breakout-rooms så är ni fler från kåren som deltar rekommenderar vi att ni sitter vid varsin enhet.

Inspelning från Framtidens scoutprogram

Vi vill tacka alla som deltog i den digitala ledarträffen om Framtidens scoutprogram den 22 maj och det är många som har efterfrågat inspelningen från mötet. Inspelningen gjordes via Scouternas Zoom-licens, men vi var inte medvetna om att denna licens endast sparar inspelningar i molnet i sju dagar. Tyvärr hann vi inte ladda ner inspelningen innan den automatiskt raderades.

Mer information om programuppdateringen kommer att delas löpande i takt med att nytt material blir tillgängligt – håll utkik i våra kanaler!