Pressmeddelande17 maj 2022

H.M. Konungen till Norrköping för samtal om ledarskap i kris och konflikt

Torsdagen den 19 maj hålls ett seminarium i Norrköping där unga och etablerade ledare från hela landet möts för att diskutera ledarskap i ett osäkert världsläge. Det är Stiftelsen Ungt Ledarskap och Scouterna som står värdar för evenemanget där bland andra H.M Konungen och Kompassrosstipendiaterna Hanna Larsson, Helen Izzeddine och Linda Hjort medverkar.

Tider av kris och konflikt kräver ett ledarskap som utgår från trygga värderingar. Torsdagen den 19 maj hålls ett seminarium i Norrköping där unga och etablerade ledare från hela landet möts för att diskutera ledarskap i ett osäkert världsläge. Det är Stiftelsen Ungt Ledarskap och Scouterna som står värdar för evenemanget där bland andra H.M Konungen, landshövding Carl Fredrik Graf, Ekots utrikeschef Ginna Lindberg och Kompassrosstipendiaterna Hanna Larsson, Helen Izzeddine och Linda Hjort medverkar.

Den 19 maj anländer bland andra kung Carl XI Gustaf till Norrköping för att delta i Ungt Ledarskaps och Scouternas seminarium på temat “Värdebaserat ledarskap i kris och konflikt”. Arrangemanget som i år äger rum på Elite Grand Hotel kommer husera ledare från näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer, samlade för att diskutera aktuella samhällsfrågor och hur man med ett värdedrivet ledarskap kan hitta lösningar på dessa. Två av talarna är Ekots utrikeschef och USA-kommentator Ginna Lindberg, samt Andreas Westöö, verksamhetschef för Katastrofmedicinskt centrum i Region Östergötland, båda med lång erfarenhet av ledarskap i svåra tider.

- Att leda under kris och oroligheter handlar om att skapa trygghet i en snabbt föränderlig och många gånger oförutsägbar miljö. I svåra tider blir det därför centralt med ett grundat ledarskap som kan möta samhällets utmaningar med trygg hand. Jag ser fram mot insiktsfulla samtal om hur vi kan skapa goda förutsättningar för att inkludera unga ledare och deras ovärderliga kompetens just nu, säger Ida Hennerdal, verksamhetsledare Ungt Ledarskap.

På plats för att representera det unga ledarskapet som står i fokus under dagen är Hanna Larsson, 23 år, Helen Izzeddine, 25 år, och Linda Hjort, 25 år, alla mottagare av Stiftelsen Ungt Ledarskaps stipendium Kompassrosen. Priset går till unga ledare som utifrån goda värderingar visat prov på mod, omtanke och handlingskraft utöver det vanliga.

- Ungt ledarskap är centralt för oss på Scouterna, redan från åtta års ålder får scouter pröva på att leda sig själva och sina kompisar. Vår syn på ledarskap utgår alltid från mod, omtanke och handlingskraft. Vi vet att trygga ledare med en stark värdegrund behövs, särskilt i osäkra tider, säger Anna-Karin Hennig, generalsekreterare för Scouterna.

Ordförande i Norrköpings kommunfullmäktige Maria Sayeler Behnam, kommunstyrelsens ordförande, Olle Vikmång och landshövding Carl Fredrik Graf kommer även att vara på plats under seminariet.

Ackreditering media:
    Media är varmt välkomna att närvara, vid intresse vänligen kontakta:
    André Moritz, andre@junopr.se, +46 (0)70-745 05 47

Programpunkter: (cirkatider)
    13.00 - Daniel Dellham, styrelseledamot i Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap inleder Seminariet Ungt Ledarskap
    13:05 - Ordförande i Norrköpings kommunfullmäktige Maria Sayeler Behnam hälsar tillsammans med kommunstyrelsens ordförande, Olle Vikmång, välkomna till Norrköping
    13:10 - H.M. Konung Carl XVI Gustaf håller välkomsttal
    13:20 - Rundabordssamtal
    13:40 - Tal av Sveriges Radio Ekots utrikeschef & USA-kommentator Ginna Lindberg
    13:55 - Rundabordssamtal
    14:15 - Shanga Aziz, tidigare Kompassrosstipendiat, om sin tid som stipendiat
    14:26 - Tal av Scouternas ordförande Ida Texell
    14:34 - Musikinslag
    14:45 - Paus
    15:15 - Tal av Andreas Westöö, verksamhetschef på Katastrofmedicinskt centrum
    15:30 - Rundabordssamtal
    16:20 - Panelsamtal med 2022 års Kompassrosstipendiater
    17:00 - Seminariet avslutas

För mer information om seminariet, vänligen kontakta:
    Ida Hennerdal, verksamhetsledare för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap
    ida.hennerdal@ungtledarskap.se, +46 (0)70- 672 84 70

Om Seminariet
    Seminariet Ungt Ledarskap är ett årligen återkommande arrangemang som Scouterna och Stiftelsen Ungt Ledarskap arrangerar tillsammans. I över tio år har Seminariet arrangerats på Stockholms slott, sedan 2017 flyttar Seminariet Ungt Ledarskap runt i landet. Syftet med seminariet är att visa betydelsen av värdebaserat ledarskap och bidra till att skapa förutsättningar för att fler unga ska få chansen att utveckla ett framgångsrikt värdebaserat ledarskap.

Om Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap
    Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap skapades i samband med Hans Majestät Konung Carl XVI Gustafs 60-årsdag, på initiativ av Scouterna. Stiftelsen sätter det unga värdebaserade ledarskapet främst och drivs av att vara med och utveckla framtidens ledare samt att visa den positiva effekten av unga i framträdande positioner. Det är en övertygelse att framtidens ledare är trygga individer som bottnar i goda värderingar. Med utbildning, ledarskapsseminarier och stipendier som verktyg gör Stiftelsen Ungt Ledarskap det möjligt för unga att ta plats i ledande roller.

Om Scouterna
    Scouterna ger över 76 000 barn och unga från alla delar av samhället möjligheten att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Organisationen arbetar varje dag för att bidra till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt, något som är mer aktuellt än någonsin. Med över 100 års erfarenhet av värdebaserat ledarskap besitter Scouterna erfarenhet och kunskap inom gruppdynamik, ledarskap och personlig utveckling som en vision och målsättning att öka ungas självkänsla och göra skillnad i samhället.

19 mar 2024

Scouterna ökar för 10:e året i rad – ”Äventyr och natur istället för skärmtid”

Scouterna ökar för tionde året i rad och har nu 81 933 medlemmar i 1008 scoutkårer. Under 2023 ökade medlemsantalet med 1370 scouter – eller 1,7...

14 mar 2024