Pressmeddelande29 november 2020

Scouternas nya ordförande: "Samhället måste se barn och unga som rättighetsbärare"

Scouterna har fått en ny styrelse och två nya ordförande: ​Ida Texell och Viktor Lundqvist. De valdes under den allra första helt digitala stämman för Scouterna, som hölls 21-29 november.

Ida Texell och Viktor Lundqvist är Scouternas nya ordföranden. Det står klart efter att Scouternas stämma avslutats i helgen.

– Vår verksamhet är värdefull. Tillsammans är vi avgörande för hur Sverige utvecklas till ett hållbart samhälle, säger Ida Texell.

Det blir alltså Ida Texell, kommundirektör i Upplands-Bro, och Viktor Lundqvist, projektledare inom Trollhättan Energi, som tar över ordförandeposterna i Scouterna. Tillsammans med sju styrelseledamöter kommer de att leda Scouternas verksamhet framåt de kommande åren.

– Jag är stolt och förväntansfull. Samhället måste se barn och unga som rättighetsbärare, och förstå deras roll i inflytande och beslutsfattande. Där kan Scouterna åstadkomma en rejäl förändring, sa Ida Texell efter omröstningen.

Ida Texell kommer från Sollentuna Norra Scoutkår och väljs nu in i Scouternas styrelse för första gången. Hon har tidigare bland annat jobbat inom räddningstjänsten och uppmärksammats för sitt nyskapande ledarskap på Framtidsgalan 2015. Hon har även ingått i regeringens delegation för att utveckla en handlingsplan för Sveriges genomförande av Agenda 2030.

– Som scoutmamma har jag på nära håll sett hur Scouterna har förbättrat familjens och våra barns liv. Och hur det kan finnas ett före Scouterna och ett efter. Scouterna spelar jättestor roll på riktigt i samhället, säger Ida Texell.

Viktor Lundqvist har varit ledamot i Scouternas styrelse i två år, och kan därmed bidra med kontinuitet i organisationen. Som ordförande för Scouterna vill han bland annat fortsätta arbetet med att utveckla organisationens beslutsprocesser. Han tillhör Trollhättans Scoutkår och har tidigare bland annat varit ideellt engagerad i flera av Scouternas jamboreer, inte minst som Jamboreechef på Jamboree17.

– Det känns fantastiskt och ärofyllt att få det här förtroendet. När jag ser tillbaka om några år vill jag att Scouterna har nått nya grupper i samhället och blivit en naturlig plats för alla barn och unga i Sverige. En plats där de får vara sig själva och utvecklas, säger han.

Scouternas nya styrelse röstades fram av ombud från 1100 scoutkårer runt om i Sverige. Under den nio dagar långa stämman, som hölls helt digitalt den 21-29 november, klubbades även organisationens mål och riktning framåt. De närmare åren kommer Scouterna bland annat att jobba för att öka sin tillväxttakt och för ökad mångfald, att scouting ska finnas till för fler.

Scouternas nya styrelse

Ordförande: