Pressmeddelande20 februari 2020

Utbildning gav resultat – ökad kunskap hos våra ledare om autism och ADHD

Sedan 2018 har tusentals ledare hos Scouterna och Friluftsfrämjandet utbildats i Anpassat ledarskap. Det har gett resultat! Kännedomen om ADHD och autism har ökat med 6 respektive 5 procentenheter bland Scouternas ledare jämfört med 2018 då Novus genomförde en nollmätning.

Under 2018-2019 utbildades nära 1 000 av Scouterna och Friluftsfrämjandets ledare inom projektet ​Rätten till friluftsliv. Syftet med projektet, som finansierades av Svenska Postkodlotteriet, var att förbättra tillgängligheten för barn och unga med ADHD och autism. En färsk Novusundersökning visar att utbildningen har gett resultat.

11 procentenheter fler ledare anser sig ha stor kunskap om hur man anpassar verksamheten för barn och unga med ADHD och autism.

– Vi är stolta över att redan nu kunna se att ledares kunskap har ökat med 11 procentenheter, säger utbildningsutvecklare Veronica Östervall.

Arbetet fortsätter

Scouterna uppmärksammas ofta för sitt fina arbete med inkludering. Men arbetet måste fortsätta. Sex av tio barn med autism har svårt att hitta fritidsaktiviteter som kan möta deras behov – det visar en undersökning från Novus som presenterades under seminariet Hela Spektrat den 18 februari.

Genom det nystartade projektet​ ​Funka olika i Friluftslivet, som är finansierat av Svenskt Friluftsliv, vill Scouterna fortsätta att arbeta med att göra friluftslivet mer tillgängligt för barn och unga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), såsom ADHD och autism. Där kommer huvudfokus att vara på den lilla gruppen, patrullen och ledarna kommer att få fortsatt stöd med att anpassa ledarskapet.

Webbkursen i anpassat ledarskap fortsätter att ges för Scouternas ledare. Du kan också gå kursen om du tillhör en annan organisation eller företag (mer information hittar du under material).

Material

Veronica Östervall, Scouterna