Vem får använda Fritidskortet?
Barn som är 8-16 år.
Fritidskortet är en nyhet som lanseras i höst. Här hittar du mer information om det och hur det berör din kår.
Fritidskortet är ett statligt bidrag till alla barn som är 8-16 år som ska användas till att betala fritidsaktiviteter, till exempel medlemskap i en scoutkår. Grundbeloppet är 500 kronor per barn och år. Hushåll som fick bostadsbidrag förra året kan få 2 000 kronor per barn. Vårdnadshavare kan börja använda Fritidskortet som betalning från och med september 2025.
Mer om hur vårdnadshavare använder Fritidskortet hittar du här: https://fritidskortet.se/foralder
Scoutkåren måste anslutas till ett utförarregister
För att Fritidskortet ska kunna användas som betalning måste varje förening (scoutkår) vara ansluten till Fritidskortets utförarregister. För att bli ansluten måste kåren uppfylla ett antal kriterier, de kan du läsa mer om nedan eller på Fritidskortets hemsida: https://fritidskortet.se/mucf
Ansökan till registret öppnar i augusti. Här ansöker ni: https://fritidskortet.se/mucf
Scouterna jobbar på en smidigare administrativ lösning
Idag behöver varje enskild scoutkår ansluta sig själva till Fritidskortet. Vi har en nära dialog med berörda politiker, myndigheter och departement för att hitta en smidigare administrativ lösning. Vårt mål är att Scouternas kansli ska kunna hantera mycket av den administration som krävs av kårerna i dagsläget. Vi arbetar fortfarande på detta och kommer att dela mer information i mail till kårordföranden och på scouterna.se så fort vi har någon, och senast i slutet av augusti.
Uppdatering 20250820: se uppdaterad information här >>
Barn som är 8-16 år.
Grundbeloppet är 500 kronor per barn och år. Hushåll som fick bostadsbidrag förra året kan få 2 000 kronor per barn.
Vårdnadshavare kan börja använda Fritidskortet som betalning för barnens fritidsaktiviteter från september 2025.
För scoutkårer kan Fritidskortet användas till att betala medlemsavgiften. För att Fritidskortet ska kunna användas som betalning måste föreningen (scoutkåren) vara ansluten till ett så kallat utförarregister. För att bli ansluten måste kåren uppfylla ett antal kriterier, som du kan läsa mer om nedan.
Bland annat behöver kåren uppfylla följande kriterier:
Mer om vilka villkor som gäller kan du läsa här: https://fritidskortet.se/mucf
Uppfyller er scoutkår kriterierna (läs ovan) behöver ni sedan göra en ansökan för att komma med i Fritidskortets utförarregister. Först när ni är godkända och listade där kan vårdnadshavare använda Fritidskortet som betalning för medlemskap och aktiviteter i er scoutkår.
Ansökan kan göras via en e-tjänst eller pappersblankett, som båda finns på https://fritidskortet.se/mucf
I ansökan behöver kåren bland annat skicka in följande dokumentation:
Se mer i texten ovan.
Förordningen (det politiska beslutet) om Fritidskortet kräver att varje lokalförening kopplad till en organisation som får statsbidrag från MUCF (detta gäller Scouterna) måste registrera sig själva i utförarregistret. För att minska den administrativa bördan för våra kårer har Scouterna ända sedan idéen om Fritidskortet lanserades haft en nära dialog med berörda politiker, myndigheter och departement för att hitta en lösning som gör anslutningsprocessen så smidig som möjligt. Målet har varit att Scouternas kansli ska kunna hantera mycket av den administration som krävs av kårerna i dagsläget. Det står klart nu att vi tyvärr inte får förverkliga våra önskemål. Men vi kommer att stötta kårerna så gott vi kan genom att skicka ut information och svara på era frågor.
Efter en lång rekryteringsprocess kan styrelsen och ledningsgruppen presentera Louise Fielder Frisk. Hon kliver in och ska axla rollen som Scouternas...
För att fler barn och unga ska ta del av scoutingens effekter, så krävs engagemang från fler än våra ideella ledare.
Idag är det Världsdagen för psykisk hälsa, en dag att uppmärksamma och prata om psykiskt välmående i stort och smått. Vi tog tillfället i akt och...