Gå till huvudinnehållet
Hem
Nyhet6 augusti 2025

Hur Fritidskortet berör din kår

Fritidskortet är en nyhet som lanseras i höst. Här hittar du mer information om det och hur det berör din kår.

Fritidskortet är ett statligt bidrag till alla barn som är 8-16 år som ska användas till att betala fritidsaktiviteter, till exempel medlemskap i en scoutkår. Grundbeloppet är 500 kronor per barn och år. Hushåll som fick bostadsbidrag förra året kan få 2 000 kronor per barn. Vårdnadshavare kan börja använda Fritidskortet som betalning från och med september 2025.

Mer om hur vårdnadshavare använder Fritidskortet hittar du här: https://fritidskortet.se/foralder

Scoutkåren måste anslutas till ett utförarregister

För att Fritidskortet ska kunna användas som betalning måste varje förening (scoutkår) vara ansluten till Fritidskortets utförarregister. För att bli ansluten måste kåren uppfylla ett antal kriterier, de kan du läsa mer om nedan eller på Fritidskortets hemsida: https://fritidskortet.se/mucf

Ansökan till registret öppnar i augusti. Här ansöker ni: https://fritidskortet.se/mucf

Scouterna jobbar på en smidigare administrativ lösning

Idag behöver varje enskild scoutkår ansluta sig själva till Fritidskortet. Vi har en nära dialog med berörda politiker, myndigheter och departement för att hitta en smidigare administrativ lösning. Vårt mål är att Scouternas kansli ska kunna hantera mycket av den administration som krävs av kårerna i dagsläget. Vi arbetar fortfarande på detta och kommer att dela mer information i mail till kårordföranden och på scouterna.se så fort vi har någon, och senast i slutet av augusti.

Frågor och svar om Fritidskortet

Vem får använda Fritidskortet?

Barn som är 8-16 år.

Hur mycket bidrag ingår i Fritidskortet?

Grundbeloppet är 500 kronor per barn och år. Hushåll som fick bostadsbidrag förra året kan få 2 000 kronor per barn.

När kan Fritidskortet användas som betalning?

Vårdnadshavare kan börja använda Fritidskortet som betalning för barnens fritidsaktiviteter från september 2025.

Kan Fritidskortet användas som betalning för medlemskap och aktiviteter i vår scoutkår?

För att Fritidskortet ska kunna användas som betalning måste föreningen (scoutkåren) vara ansluten till ett så kallat utförarregister. För att bli ansluten måste kåren uppfylla ett antal kriterier, som du kan läsa mer om nedan.

Vad krävs för att min scoutkår ska kunna ansluta sig till Fritidskortet?

Bland annat behöver kåren uppfylla följande kriterier:

  • Aktiviteterna ska erbjudas minst sex gånger under en sammanhängande sexmånadersperiod.
  • Föreningen måste även bedrivit verksamhet i Sverige under en sammanhängande period om minst fem år före den ansöker om att bli ansluten till registret.

Mer om vilka villkor som gäller kan du läsa här: https://fritidskortet.se/mucf

Hur ansluter jag min scoutkår till Fritidskortets utförarregister?

Uppfyller er scoutkår kriterierna (läs ovan) behöver ni sedan göra en ansökan för att komma med i Fritidskortets utförarregister. Först när ni är godkända och listade där kan vårdnadshavare använda Fritidskortet som betalning för medlemskap och aktiviteter i er scoutkår.

Ansökan kan göras via en e-tjänst eller pappersblankett, som båda finns på https://fritidskortet.se/mucf

I ansökan behöver kåren bland annat skicka in följande dokumentation:

  • Kopior på en årsredovisning, ett årsbokslut eller motsvarande sammanställning av räkenskaper och årsmötesprotokoll för närmast föregående räkenskapsår.
  • Underlag som visar att föreningen har ledarledda fritidsaktiviteter för barn i åldern 8-16 år, minst sex gånger under en sammanhängande sexmånadersperiod.
  • Underlag som visar att föreningen har haft verksamhet i 5 år. Det kan till exempel vara kopior på verksamhetsberättelser, scheman och föreningsprotokoll. Det kan också vara ett beslut från exempelvis en kommun, myndighet eller riksorganisation om att ni fått bidrag från dem.

Idag behöver varje enskild scoutkår ansluta sig själva till Fritidskortet. Scouternas kansli har en nära dialog med berörda politiker, myndigheter och departement för att hitta en smidigare administrativ lösning, och kommer att dela information i mail till kårordföranden och på scouterna.se så fort vi har någon, och senast i slutet av augusti.

Vad behöver min scoutkår göra nu?

Din kår kan ansöka om att anslutas till Fritidskortets utförarregister nu eller så kan ni avvakta och invänta mer information från Scouterna. Vi jobbar ihärdigt med att hitta en bättre lösning och kommer att höra av oss till din kår så fort vi vet mer.

Varför måste varje scoutkår ansluta sig själv till Fritidskortets utförarregister? Kan inte Scouternas kansli sköta administrationen?

Förordningen (det politiska beslutet) om Fritidskortet kräver att varje lokalförening kopplad till en organisation som får statsbidrag från MUCF (detta gäller Scouterna) måste registrera sig själva i utförarregistret. För att minska den administrativa bördan för våra kårer har Scouterna ända sedan idéen om Fritidskortet lanserades haft en nära dialog med berörda politiker, myndigheter och departement för att hitta en lösning som gör anslutningsprocessen så smidig som möjligt. Vi arbetar fortfarande på detta, med målet att Scouternas kansli ska kunna hantera mycket av den administration som krävs av kårerna i dagsläget. Vi kommer att dela mer information i mail till kårordföranden och på scouterna.se så fort vi har någon, och senast i slutet av augusti.

Liknande nyheter

19 jun 2025

Res billigare som scoutkår

Visste du att du har reseförmåner som scoutkår? Du får resa billigare, tryggare och mer miljövänligt med buss, tåg och bil.

18 jun 2025

I höst är Leda Scouting gratis!

Leda scouting är utbildningen för dig som är ny som scoutledare och vill lära dig mer om Scouternas vision, mål och om hur du skapar bra verksamhet....

13 maj 2025

Temaläger med spel som håller år efter år

Snart är lägersommaren i gång och just nu planeras det för fullt ute i kårerna för att scouterna ska få roliga och äventyrliga lägerupplevelser. Många...