Demokratijamboree 2018

Vanliga frågor om Demokratijamboree

Här hittar du svar på vanliga frågor vi brukar få om Demokratijamboree 2022 som i år arrangeras i Aula Magna på Stockholms universitet 18-20 november.

Sidan uppdateras löpande.

Saknar du något? Maila oss på demokratijamboree@scouterna.se

Viktig praktisk information

Genom Trygga möten erbjuder Listening Ears samtalsstöd för scouter mellan 8-25 år. Du känner igen oss genom våra vita Listening Ears-västar. Om du inte hittar oss kan du fråga närmsta funktionär, så ringer de dit oss.

Det finns fyra tolkbås i anslutning till hörsalen som vi erbjuder som vilrum för amning, vila, meditation, bön eller annat som gör att du behöver en stund för dig själv. Läs ordningsreglerna på dörren innan du går in.

Det kommer bli ungefär 1000 personer som kommer röra sig mycket fram och tillbaka mellan hörsalen, utställningar, workshops, matsal och annat. Det kommer bli trångt och stimmigt på sina ställen. Försök komma utomhus för en promenad eller en nypa frisk luft när du har möjlighet till en paus.

Ta med dig din egen kåsa eller termomugg för varm dryck. Om du har glömt kan du köpa en i shopen som du hittar två trappor upp från huvudentrén. Ta även med vattenflaska.

I hörsalen (där vi samlas i plenum) får du bara dricka vatten ur flaska. Annat mat och dryck får drickas i de andra lokalerna i anläggningen.

Det finns begränsat med uttag för att ladda till exempel datorer och telefoner. Ta gärna med en powerbank. Ombud har förtur till ladduttag framför deltagare, eftersom de behöver dator eller telefon för att kunna delta i röstningar och annat i VoteIT.

Lämna inte värdefulla föremål utan uppsikt- Aula Magna är en offentlig byggnad dit allmänheten har tillträde.

Undvik parfym och starka dofter. Ät inte och ta inte med nötter in i lokalerna.

Vi har tillgång till golvlogin i Frescatihallen mellan 20:00 och 08:00. Detta innebär att du måste packa ihop och ta bort alla dina saker därifrån innan 08:00, både under lördagen och söndagen. Packa ihop och stuva undan dina grejer innan frukost. Förvaring för ryggsäckar och övernattningsprylar:

  • Lördag: bagagerum i Frescatihallen- funktionärer finns på plats att fråga. Du har inte tillgång till detta rum igen förrän 20:00, så se till att ta med dig saker du behöver under dagen
  • Söndag: Ta med allt ditt bagage till Aula Magna. Gå in genom huvudentrén, följ korridoren till höger förbi garderoben. Längst bort går du en trappa ner till nedersta planet. Där hittar du bagageinlämningen för söndagen.

Övrigt:

  • Efter klockan 22:00 ska det vara tyst i Frescatihallen
  • Sista insläpp 01:00, sedan låser vi entrédörrarna för natten
  • Bädda din sovplats i förväg tidigare under kvällen om du tänkt gå och lägga dig sent, så du inte stör de som redan sover
  • Om du lägger dig tidigt, lägg dig långt in i lokalen så minskar risken att du störs av de som kommer efter dig.
  • Ta med öronproppar, ögonmask och ficklampa om du behöver
  • Dusch finns
  • Funktionärer och nattvakter finns på plats 20:00 – 08:00. Telefonnummer kommer sitta på dörren.

Deltagarinformation

Infoträff 1 – Hur fungerar Scouternas stämma? Vad är nytt för i år? Hur fungerar VoteIT? Frågestund med styrelsen. Allmän deltagarinformation.
Länk till infoträff 1

Infoträff 2 – Länk kommer efter att träffen genomförts.

När du anmäler dig i Scoutnet kan du även ange om du har någon allergi eller matpreferens. Restaurangen får sedan en lista från oss och gör anpassningar utifrån den. Om du har väldigt ovanliga allergier som köket har svårt att anpassa till, kommer vi ta kontakt med dig. Se till att dina kontaktuppgifter i Scoutnet är uppdaterade.

Inne i själva hörsalen (den delen av aulan med sittplatser för 1200 deltagare) får du bara dricka ur vattenflaska. Annan dryck, fika, mat och tilltugg får ätas i alla andra delar av byggnaden.

Du kan ställa i ordning din utställning mellan 15:00-22:30 under fredagen och mellan 07:00-09:00 under lördagen. Klockan 09:00 på lördagen ska allt vara klart. Många kommer kika runt på utställningarna redan från klockan 08:00 under lördagen, så ställ gärna i ordning så tidigt som möjligt.

Aula Magna är en offentlig byggnad där vi rent tekniskt inte kan hindra allmänheten att gå in att titta. Vi kommer ha väktare på plats som kommer be obehöriga gå därifrån, men obehöriga kan ändå lyckas slinka in. Ha gärna scouthalsduk eller kläder med scoutlogga på, så väktarna enklare kan se vilka som inte har där att göra. Stölder har skett på tidigare arrangemang i byggnaden och det bör vi alla vara medvetna om. Lämna därför inte exempelvis väskor eller telefoner och datorer på laddning utan uppsikt.

Vi kommer erbjuda garderob för ytterkläder i anslutning till aulan, men vi tar inget ansvar för att saker kan försvinna eller bli stulna. Lämna därför inte in värdefulla föremål. Aula Magna är en offentlig byggnad där vi rent tekniskt inte kan hindra allmänheten att gå in att titta. Vi kommer ha väktare på plats som kommer be obehöriga gå därifrån, men vi kan inte garantera att någon inte lyckas slinka in. Observera att stora väskor och övernattningspackning kommer anvisas till ett väskförråd på annan plats.

Utifrån brand- och tillgänglighetssynpunkt kan vi inte garantera att du kan ha med din barnvagn in i lokalerna. Vi hjälper dig i så fall att förvara den i garderob eller annat förråd. Med utsikt över aulan finns flera ljudisolerade tolkbås som i mån av plats gärna får nyttjas för till exempel amning eller för deltagare som har med sig små barn med spring i benen eller som gillar att göra höga ljud.

När du anmäler dig kan du boka till parkeringsbiljett för 188 kronor för hela helgen, som läggs på din deltagaravgift. Biljetten är giltig på de flesta av Universitetets parkeringar. Lite närmare arrangemanget kommer mer information om hur du hämtar ut din parkeringsbiljett och på vilka parkeringar den gäller.

Vill du bo på hotell bokar du själv direkt via hotellet eller en bokningssajt. Du sköter betalning och eventuella av- eller ombokningar själv. Självklart kan du också bo hos någon du känner, detta är inget du behöver ange i anmälan.

Vill du bo på golvförläggning anger du detta i anmälan. Vi bokar då in dig i Frescatihallen, ett par minuters promenad från Aula Magna. Detta kostar 150 kronor per natt, inklusive frukost. Vi har tillgång till golvförläggningen mellan 20:00 och 08:00. Detta innebär att du måste packa ihop och ta bort alla dina saker därifrån innan 08:00, både under lördagen och söndagen. Läs mer under ”Viktig praktisk information” här i FAQ:n.

Ja. Vi har öppet incheckning/registrering mellan kl 18:00-22:45 under fredagen och mellan 07:15-08:30 på lördag morgon. Tänk på att det kan vara lång kö till incheckningen, särskilt på lördag morgon, och att du ansvarar för att komma i god tid. Checka gärna in redan under fredagen om du har möjlighet.

Många av oss som har långt att åka väljer att komma på fredag kväll. Det går även bra att komma på lördag morgon. Programmet börjar klockan 09.00 på lördagen. Tänk på att du måste hinna registrera dig innan, om du inte gör detta under fredagen.

Program och schema Demokratijamboree

Här hittar du schema för helgen: Schema Demokratijamboree 2022

Vi ser just nu över möjligheterna att kunna spela in vissa föreläsningar och/eller programpass. Om du är intresserad av något specifikt ämne, maila oss gärna på demokratijamboree@scouterna.se så ska vi se vad vi kan göra.

Du hittar både schema för hela helgen och workshopprogrammet här: Schema för Demokratijamboree 2022 >>

På lördagen börjar programmet 09.00 men utställningarna finns öppna tidigare. På söndagen börjar programmet 08.30. Här hittar du schema för hela helgen: Schema Demokratijamboree 2022

Stämmofrågor, handlingar och motioner

Scouternas stämma består av ombud som företräder scoutkårer. Hur många ombud (mandat) respektive scoutkår får skicka beror på hur många medlemmar de har och hur gamla medlemmarna är. Alla ombud ska vara medlemmar i Scouterna. Du hittar mandatfördelningen här: Mandatfördelning till Scouternas stämma 2022

Du hittar alla dokument på den här sidan: Handlingar till Scouternas stämma 2022

Du hittar förklaringar i dokumentet ”Stämmospråk”, som du hittar här: Stämmospråk

Beredningspatruller är som plenum i miniformat. Det är bara ombud som är med i beredningspatruller. I beredningspatrullerna diskuteras ett mindre antal frågor med ett mindre antal personer än i plenum. Beredningspatrullernas uppgift är att diskutera ärendena och att behandla de yrkanden/beslutsförslag som har kommit in. I beredningspatrullerna ska ombuden förhandla om vilket förslag som är bäst och komma fram till ett huvudförslag, alltså vad de tycker att hela stämman borde rösta för.

VoteIT

Här hittar du information om hur du använder VoteIT: Instruktion till VoteIT för Scouternas stämma 2022

Länk direkt till VoteIT: Logga in i VoteIT

Omröstningar sker både direkt i plenum, genom så kallad acklamation, och i det digitala verktyget VoteIT. Därför måste du som är ombud ha med dig dator eller smartphone för att kunna delta i alla omröstningar.

Anmälan

I år kommer stämman vara helt fysisk och du kan inte delta i omröstningarna på distans.

Vi har som mål att vara klara på söndag klockan 15, men om diskussionerna drar ut på tiden kan det ta längre tid. Du bestämmer själv när du måste åka, men ha gärna lite flexibilitet i din avresetid så du kan delta fullt ut under stämmans alla delar.

Om du vill bo på golvförläggning (Frescatihallen, ett par minuters promenad från Aula Magna) klickar du i detta när du anmäler dig i Scoutnet. Det kostar 150 kronor per natt och frukost ingår. Om du vill bo på hotell eller bo hos en vän ordnar du detta själv. Tyvärr har vi inte kunnat få några förmånliga hotellerbjudanden denna gång, så bästa pris hittar du via olika bokningssajter. Glöm inte kolla upp avbokningsvillkoren om du behöver boka om eller boka av din vistelse.

Det är inte för sent! Maila oss på demokratijamboree@scouterna.se

Vi stänger anmälan 17 oktober.

Vad kul! Maila oss på demokratijamboree@scouterna.se. När vi kommit överens om vilken funktionärsroll du ska ha anmäler du dig på scouterna.se/dj22/anmalan. Att vara funktionär på DJ22 kostar 300 kronor. Då ingår mat och fika, ett roligt uppdrag och massor av nya kompisar! Vill du vara funktionär ihop med till exempel ditt utmanarlag? Anmäl er hela gänget!

Respektive scoutkår bestämmer vilka som ska representera kåren under stämman. Det går att delta både som ombud (då får du rösta) eller som deltagare (du får vara med på allt under arrangemanget, men du får inte rösta. Prata ihop er i kåren om det är ombuden och deltagarna själva som anmäler sig, eller om någon från kåren anmäler alla som ska åka samtidigt.

Om du är under 26 år är deltagaravgiften 700 kronor. Om du är över 26 år kostar det 850 kronor. I deltagaravgiften ingår tillgång till hela Demokratijamboreens programinnehåll, kvällsunderhållning, kaffe och fika (minst 3 fikor!), lunch under lördag/söndag och middag med dessert på lördagen.

Funktionärer betalar 300 kronor. Utställare och de som håller workshops betalar 750. Då ingår allt som gäller för ombud och deltagare.

Om du vill bo på golvförläggning kostar det 150 kronor extra per natt. Då ingår frukost i samma byggnad som där lunch och middag serveras, vägg i vägg med Aula Magna. Du kan även köpa till parkeringsbevis för universitetsområdet för 188 kronor. Du gör dessa val i anmälan i Scoutnet, klicka dig vidare här: www.scouterna.se/dj22/anmalan/ 

Om du bara vill komma till stämman för att rösta/lyssna och inte delta i övrigt programinnehåll kan du anmäla dig som dagsbesökare/dagsombud för 0 kronor. Då ingår inget kaffe, fika eller annan förtäring och inte heller kvällsunderhållning och aktiviteter efter att stämman avslutats.

Du anmäler dig genom att fylla i formuläret på den här länken: scouterna.se/dj22/anmalan. Anmälan öppnar 16 september.

Övriga frågor

Lunchens mattider bestäms av vilken färg du fått på ditt deltagare- eller ombudsarmband. Läs mer i den bifogade filen.

Middagstiden har du fått en kupong för i Tivolitorgets kuponghäfte som du fick vid incheckningen

 

Mattider och armbandsfärger

 

Från Stockholm central tar du röd linje mot Mörby Centrum. Kliv av vid hållplats Universitetet. När du kommer upp från tunnelbanan går du höger och följer gångbanan cirka 300 meter. Där hittar du en trappa till höger som går upp mot Aula Magnas huvudentré. Om ingen sprungit iväg med skyltarna sitter det Scouternaskyltning hela vägen från tunnelbanan.

Om du kommer med rullstol eller permobil hittar du istället handikappentrén på baksidan byggnaden. Adressen dit är Frescativägen 6.

 

Kartvy över Aulamagna, Allhuset, Restaurang Lantis och Juristernas HusKartvy över Aula Magna plan 4Kartvy över Aula Magna plan 5Kartvy över Aula Magna plan 6Kartvy över Aula Magna plan 7

Huvudentré Aula Magna: Universitetsvägen 11
Handikapp- och leveransentré: Frescativägen 6, där finns hiss till huvudentréplan
Godsmottagning: Frescativägen 8

Du som beställt parkeringsbiljett vid anmälan får denna vid incheckningen i Aula Magna. Den gäller på Universitets södra parkering på Universitetsvägen. Se gulmarkering på den bifogade kartan. Har du inte beställt parkeringsbiljett när du anmälde dig i Scoutnet så betalar du parkeringsavgift enligt gällande taxa på valfri parkering.

 

Absolut! Du som anmält dig får ett märke när du checkar in fysiskt på plats under arrangemanget.

Sneak peak:

Logo DJ22 logga märke

Frågor?

Skicka ett mail till: demokratijamboree@scouterna.se