Foto: Magnus Fröderberg

Rekrytering i olika kanaler

Till höstens rekrytering och prova-på-möten 2021 har vi tagit fram nytt material och tips för olika kanaler som din kår kan använda sig av. Du får tips på hur du använder sociala media, kontaktar lokal media, fixar kårwebben och välkomnar nya. Använd allt eller bara det som känns mest relevant för just er. Anpassa innehållet efter er situation och förutsättningar.   Lycka till!  

Rekrytering i sociala medier

Här nedan hittar du tips för att rekrytera via sociala medier, förslag på annonstexter, annonsbilder och en uppdaterad guide för att marknadsföra inlägg på Facebook.

Förslag på annonstexter

Anpassa texterna efter din kårs situation och förutsättningar.

Marknadsför inlägg på Facebook

För att få bättre spridning av era inlägg ladda ner och följ guiden för hur du marknadsför inlägg på Facebook här >>

Bildförslag till annonser

Använd gärna någon av dessa bilder när ni rekryterar och annonserar om prova-på-möten.

Inga resultat

Skapa medial uppmärksamhet

I samband med höstens rekrytering och prova-på-möten, kan det vara bra att ta kontakt med de lokala medierna, och då främst lokaltidningarna. Dels för att sprida information om vad som är på gång och för att öka kännedomen om Scouterna lokalt. Här nedan får du några tips på hur du kan göra:

1. Kalendarium

Många lokaltidningar har ett kalendarium dit man kan skicka tips på händelser som sker kommande vecka. Ofta finns en mailadress direkt till kalendariet – maila i så fall information om ert möte. Om ni inte hittar en sådan mailadress kan ni maila till tidningens redaktion, till exempel red@dagspressen.se eller redaktionen@dagspressen.se . 

Berätta kort vad mötet handlar om och skriv tydligt ut tid och plats. Ange ett telefonnummer som intresserade kan ringa till, och om det krävs anmälan till mötet. 

2. Bjud in

Bjud in en journalist att delta på prova på-mötet. Kolla i tidningen eller på tidningens hemsida vem som brukar skriva om ämnen som scouting, friluftsliv, barn- och ungdomsorganisationer eller liknande. Maila eller ring journalisten direkt och berätta om ert möte och att de är välkomna. Om ni inte hittar lämplig journalist mailar ni till redaktionen istället (se nr.1).  

3. Släpp fram de unga

Låt alltid ungdomar i kåren vara med vid kontakterna med media. Hjälp dem berätta om verksamheten ur sitt perspektiv. Scouterna är en barn- och ungdomsorganisation. Det är viktigt att det syns och märks. 

4. Vårda kontakten

Om ni får en bra journalistkontakt – vårda den. Fortsätt att skicka mail då och då. Se till att journalisten är uppdaterad om vad som händer. 

Frågor och stöd

Om ni är osäkra på hur ni ska kontakta media, saknar mailadress eller telefonnummer, eller har andra frågor – kontakta oss så försöker vi hjälpa till. Kontaktperson: Peter Ingvarsson, ring 070-6740218 eller maila peter.ingvarsson@scouterna.se 

Några argument för att väcka intresse: 

  • Rekordmånga är intresserade av Scouterna efter pandemin. Vi fick ca 3 000 nya medlemmar förra året. På många håll i landet står barn och unga i kö för att få delta. 
  • En positiv effekt av pandemin är att många föräldrar åter söker sig ut i naturen med sina barn. Då är Scouterna det naturliga valet för barnens fortsatta aktiviteter. 
  • Inom scoutrörelsen arbetar vi med viktiga samhällsfrågor som demokrati och klimat. Genom våra aktiviteter förebygger vi dessutom psykisk ohälsa. 
  • I Scouterna får unga lära sig ledarskap och bli goda förebilder. Många av dagens ledare inom politiken, näringslivet och samhället i övrigt har varit scouter. Dessutom, av de 11 personerna som har varit på månen har 10 av dem varit scouter. 
  • Plus – berätta om hur ni jobbar i just er kår! 

Anpassa kårwebben

Inför terminsstart är det ett ypperligt tillfälle att se över kårwebben och göra den mer intressant för både nya och befintliga medlemmar.

Titta gärna lite extra på: 

Glöm inte bort kårinformationen

Tänk  också på att uppdatera kårinformationen på Scoutnet så att det syns bra på scouterna.se
Här hittar du en enkel guide hur du går tillväga >> 

Scouterna.se hämtar automatiskt den information som finns om kåren i scoutnet till exempel här >>

Få nya att känna sig hemma

Här nedan hittar du tips på hur du får både nya scouter och nya ledare att känna sig välkomna och inkluderade.

Bästa tipsen för att få nya barn att känna sig välkomna

  • Välkomna alla barn till mötet. Ha en bra startceremoni och en rolig lek där alla barn blir sedda.
  • Berätta att det är många nya scouter som har börjat och att alla har ansvar för att hjälpa dem att trivas och förstå vad som ska hända.
  • Lek namnlekar och gör lära känna övningar.
  • Dela in barnen i patruller tidigt, gärna 2 & 2 eller 3 & 3, när ni gör olika aktiviteter. Det är enklare att lära känna någon i en mindre grupp.
  • Berätta vad som ska hända under mötet. Ge ut ett terminsprogram där det tydligt framgår vad de olika mötena handlar om samt var och när ni ska träffas. Att veta datum och vad som ska hända skapar trygghet!
  • Alla vuxna behöver vara stödjande och lyssnande ledare. Var tydlig, lär känna deltagarna och ta det lugnt.
  • Glöm inte att ha kul, ett skratt smittar av sig!

Introducera nya ledare

Introduktionsguiden är ett verktyg för scoutkårer. Här finns metoder och mallar som kan användas inför och under introduktionen av nya ledare. Allt för att fånga engagemanget och få till en bra start. Använd allt i guiden eller välj de godaste bitarna. Ju fler bitar desto bättre men viktigast är att det blir av! Alla mallar går att ladda ner och anpassa efter behov.

Bygga patrull

En patrull är en grupp av scouter som känner, eller lär känna, varandra och gör upplevelser tillsammans under en tid. I patrullen lär vi oss tillsammans och av varandra, där får alla bidra med sina färdigheter och kunskap.