Foto: Magnus Fröderberg

Att tänka kreativt – hur hittar man på nya idéer?

För att få uppmärksamhet måste man sticka ut. Men det är inte alltid enkelt att på beställning tänka nytt (och dessutom vara originell!), därför har vi samlat några praktiska tips som kan hjälpa dig på vägen.

 

  1. Hitta motivationen! Kreativitet kan inte tvingas fram, du behöver känna att det är roligt och viktigt. Motivationen kan vara både i det stora ("göra samhället mer rättvist") och i det mer personliga ("jag tycker att det är kul att lära mig mer om mänskliga rättigheter").
  2. ”Ja, och”. Begreppet kommer från improvisationsteatern och betyder ungefär att bygga vidare på andras idéer snarare än att avvisa dem. Det är viktigt när ni spånar i grupp men även när du är själv. Skjut inte ner tidiga, kanske lite galna, idéer. De behövs! Kanske kommer ni att hitta ett sätt att omsätta dem i praktiken när ni landat lite mer i idéarbetet. Kanske göra improvisationsteater på nästa utmanarmöte? 
  3. Ut och gå! Eller hugg ved! Det här är extra viktigt om du kör fast, ligg inte i soffan och försök tvinga fram idéer (se punkt 1) utan ta en promenad, laga en cupcake eller läs en tidning. Det kan ge dig nya infallsvinklar i bästa fall och om inte annat kan frisk luft få igång skallen. 
  4. Våga misslyckas. Alla idéer kommer inte vara toppen, några kanske till och med kommer vara dåliga. Det är okej. Det är så en kreativ process fungerar. Ibland kan en dålig idé så ett frö till något som i slutändan blir jättebra, därför fyller även "dåliga" idéer en funktion. Det är viktigt att, om ni är en grupp, ha en miljö och stämning som tillåter dumma idéer och eventuella misslyckanden. 
  5. Läs på. Att läsa på kan låta som motsatsen till att tänka nytt men faktum är att ju mer påläst du är inom ett ämne, desto bredare grund för idéer har du. 
  6. Steal with pride. Kan man verkligen inspireras av andra och samtidigt vara originell? Svaret är ja, kreativa processer mår bra av inspiration. Det handlar naturligtvis inte om att rakt av stjäla någon annans idé utan om att se hur andra har löst liknande "problem". Gå in på YouTube och se om det finns några kampanjfilmer som passar din fråga (eller bara stilen du tänkt dig, det måste inte handla om exakt ditt ämne). Googla, leta på sajter där reklambyråer laddar upp sina filmer (t.ex. www.adsoftheworld.com), fråga dina vänner efter bra exempel. Alla vägar till inspiration är värda att testa! 
  7. Klipp och klistra. Samla idéer, texter, inspiration, frågor, ja allt du kommer på, i ett dokument. Är ni flera som ska göra ett projekt under en lång tid så är ett bra tips att arbeta i t.ex. Google Docs så att ni alla har tillgång till samma dokument och kan arbeta i det samtidigt. Allas idéprocesser är förstås olika, vissa föredrar att tänka färdigt först och skriva sedan, men är du en sådan som lätt glömmer så in med allt i dokumentet! Du kan rensa sedan. På det sättet undviker du att en tidig idé eller textrad glöms bort. 

Så formulerar du ett träffsäkert budskap 

Ett budskap är viktigt eftersom det sammanfattar och konkretiserar. Men hur tar man fram ett som funkar? 

1. Korta eftersom. Ett sätt att koka ner ett stort sammanhang till ett kortare budskap är att minska eftersom. Beskriv först i tre meningar, sedan i en mening och till sist i tre-fem ord. Det behöver inte ordagrant vara ditt slutgiltiga budskap men kan vara en hjälp för att skala bort information. 

2. Vem ska vi övertyga? Utgå från mottagaren, kommer hen att förstå och övertygas av ert budskap? Viktigt att ha ett så kallat utifrånperspektiv, tänk på att mottagaren inte har samma koll på kampanjen eller innehållet som du har. 

3. Var tydlig! Ett bra budskap ska vara lätt att ta till sig och lätt att komma ihåg. Det innebär att det inte kan förklara allt eller svara på alla frågor, ett sådant budskap tenderar att bli krångligt och splittrat. 

4. Våga sticka ut hakan. Ingen minns en fegis, våga ta ställning och vara spetsig. Budskapet blir ditt plakat, det gäller att sticka ut både i mängden och i flödet. 

5. Vad vill du att mottagaren ska göra? Vad ska den som läser ditt budskap känna eller tänka? Ska den göra något? Viktigt att tänka på och besvara de frågorna innan du formulerar ditt budskap. 

Så blir du aktivist på Instagram 

Instagram har 500 miljoner dagliga användare över hela världen* och är en av de största sociala medieplattformarna. Det ger er unik möjlighet att nå ut med ditt budskap till en bred publik, men också en stor utmaning i att sticka ut bland ett enormt antal användare.

Aktivist på instagram

Påverka med text

Skapa engagemang och påverka fler med en träffsäker text. Här hittar du en liten guide för att komma igång. 

Påverka med text
Scouter demonsterar för klimatet vid COP26 2021

Att demonstrera – hur fungerar det egentligen?

Vad får man – och vad får man inte – göra när man demonstrerar? Hur arrangerar du en egen demonstration, eller hittar någon att delta i? Kolla in listan här nedan med tips på hur du kan komma igång. 

Att demonstrera

Så blir du en klimatkämpe på internet

Måste man demonstrera för att vara engagerad? Såklart inte. En soffliggare kan göra små stordåd med hjälp av sin dator. Här är några tips för dig som vill påverka på nätet. 

Klimatkämpe på internet

Agera för klimatet

Klimatet är den viktigaste frågan för unga idag. Eftersom Scouterna är en barn och ungdomsrörelse borde ju dessa frågor få jättestor plats! Men hur gör scouter klimataktivism? Du kan skriva motioner, demonstrera, så en äng eller ta snygga bilder till en instakampanj. Kolla in de här tipsen för att vässa klimatkampen!

Agera för klimatet