En mobil fotograferar grönska.

Sociala medier

Genom att använda sociala medier kan scoutkåren effektivt nå fler! Kanske söker ni nya ledare, vill nå ut med ert budskap eller få fler besökare till er årliga loppis. Här får du tips på hur du kan kommunicera i sociala medier!

Var ska vi finnas?

Det finns massor av kanaler i sociala medier. Det kan vara svårt att välja var ni som scoutkår ska finnas. Välj ut en eller flera kanaler utifrån vilka ni vill nå.

Facebook

Facebook är en kanal där man når vuxna.

Skapa gärna en öppen Facebook-sida och lägg upp bilder, video och text från verksamheten.

Här kan ni till exempel visa upp verksamheten för föräldrarna - eller rikta er till nya ledare.

Instagram

På Instagram finns både äldre och yngre personer. Där lägger man upp bilder och skriver texter till.

På Instagram är bilderna mycket viktiga. Lägger ni upp roliga bilder från er verksamhet så kan ni locka nya deltagare.

Youtube

Filmar ni era äventyr? Då kan en Youtubekanal vara bra för att visa upp er scoutverksamhet.

3 tips för Facebook

  • Dela ert innehåll i lokala Facebookgrupper - till exempel om ni söker nya ledare eller ska öppna en ny avdelning.
  • Ska ni ha loppis eller en annan aktivitet som är öppen för allmänheten? Skapa ett Facebook-evenemang!
  • Dela gärna innehållet från Scouternas Facebooksida. Då får era följare ta del av vad som händer i hela landet.

3 tips för Instagram

  • Experimentera med att ta olika sorters bilder. Gå nära, ta ur en ny vinkel eller kanske med ett annorlunda motiv.
  • Lägg den bästa bilden först i ert inlägg! Det är den som kommer dyka upp i folks flöde.
  • Skapa gärna innehåll till era Instagram stories. Det kan räcka med att dela era vanliga inlägg i stories, så nås de av fler. Tryck på det lilla flygplanet under inlägget och välj "Lägg till inlägget i din händelse"

3 tips för
Youtube

  • Filma nästa hajk! Be någon filmintresserad att filma under ert äventyr så att fler kan se.
  • Har du en Iphone går det bra att klippa enklare filmer i en app som heter "Imovie".
  • Gör videos med tips som många kan ha nytta av! Kanske har ni ett bra recept eller kan visa hur man använder stormkök.

Ladda ner

Lär dig hur du gör

Nå fler med marknadsförda inlägg

Genom att marknadsföra ett inlägg på Facebook kan ni för några hundralappar eller mer nå fler personer i ert närområde. Det kan ni använda till exempel när ni vill nå nya ledare eller skapa uppmärksamhet till ett evenemang.

Bilder är bra för att framkalla känslor.

Därför är de bra på att kommunicera. Bilder är jätteviktiga i sociala medier - både stillbilder och film.

Vill du ha bra scoutbilder att använda i er kommunikation? Använd gärna Scouternas bildbank.

Alla bilder du hittar där får du använda fritt när du informerar om scouting. Ladda ner dem med lösenord "Scouterna".

GDPR?

Vill ni lägga upp bilder i sociala medier är det viktigt att tänka på GDPR. Det är en lag som reglerar hur ni får behandla personuppgifter. En bild på en person räknas som en personuppgift.

För att få använda bilder på personer måste ni ha lagstöd för det. Det är alltså inte förbjudet att lägga upp bilder som visar ansikten, personer eller liknande. Ni måste bara få tillåtelse att göra det först.

Det enklaste sättet för er som scoutkår att få tillåtelse är att ta in samtycken.Samtycke innebär att scouter eller deras vårdnadshavare säger ja till att ni får behandla deras personuppgifter.

Om en scout anmält sig till verksamheten har den redan sagt ja till att ni behandlar deras personuppgifter. För att det ska gälla även bildpublicering i sociala medier behöver ni dock samla in godkännande specifikt om det.

Det kan ni göra till exempel genom att samla in underskrivna blanketter. Där ska det stå vad ni ska använda personuppgifterna (bilderna) till och varför. Scouternas blankett hittar ni här. Gör gärna en egen version för scoutkåren.

När ni vet vilka som sagt ja och nej så vet ni vilka som kan fotograferas.

Hur skriver man egentligen i sociala medier?

Det är viktigt att hålla språket så enkelt som möjligt. Ta bort alla onödiga ord och gå direkt på det viktigaste. I sociala medier klarar vi generellt inte av att koncentrera oss särskilt länge och scrollar lätt vidare. Tänk efter: Hur länge läser jag själv ett inlägg på Facebook eller Instagram?