Gå till huvudinnehållet
Hem

Life Leaders

Impact Innovators Challenge är en global WOSM-utmaning där scouter utvecklar hållbara projekt för lokala problem, lär sig innovation och ledarskap, och bidrar till fred, hållbarhet och rättvisa både lokalt och internationellt.

Vad gör Scouterna inom LifeLeaders?

Scouterna är just nu med i ett Globalt projekt som fokuserar på Impact Innovators Challenge, en del av LifeLeaders, som ger unga möjlighet att skapa förändring i sitt lokalsamhälle på kreativa sätt och inom områden som de själva får identfiera.

Som en del i projektet kommer 50 lokala projekt att genomföras i Sverige, där varje projekt får ett bidrag på ca 1300kr. Projektet ska genomföras av patruller med scouter mellan 8-25 år med stöd av vuxna. Varje patrull kan genomföra ett projekt. Projekten ska vara genomförda senast 30 november 2025.
Har ni ett projekt på gång, registrera det här!

Vi har också genomfört en utbildning av programmaterialet och kommer delta i WOSMs kommunikationssatsningar.

Projektet bedrivs av WOSM med stöd från Accenture och World´s Largest Lesson.

Vad är impact Innovators Challenge?

Impact Innovators Challenge är ett program inom WOSM:s Scouts for SDGs som ger unga scouter chansen att omvandla idéer till verkliga projekt. Initiativet uppmuntrar unga att själva identifiera problem i sitt samhälle och att skapa hållbara lösningar genom innovativt tänkande. Deltagandet innebär både en lärandeprocess och ett bidrag till ett större globalt sammanhang, där scouter världen över arbetar för fred, hållbarhet och social rättvisa. Utmaningen fungerar som en språngbräda för unga ledare och entreprenörer inom scoutrörelsen, och stärker scouternas roll som aktiva samhällsbyggare lokalt och globalt .

"Kul kurs med många nya idéer! Ser fram emot att kunna testa ett spännande internationellt programmaterial på mina scouter"

Stegen i Impact Innovators Challenge

Så här går materialet till

Impact innovators är en av två utmaningar i LifeLeadersinitiativet från WOSM och just nu fokuserar vi extra på det genom projektmedel från WOSM och Accenture!

Var börjar vi?

För att komma igång med Impact innovators med era scouter finns det en aktivitet som ger en bra känsla för alla delar i projektet. Känner ni att ni redan har många reativa och innovativa scouter kan ni hoppa över till näste steg.

Förslag på passande aktiviteter:

 

Utforska problem

Vad: Använd empati, reflektion, undersökning och frågor för att hitta och förstå lokala problem i ert närområde. Avsluta med att formulera ett tydligt problem som ni vill arbeta med.

Hur: Var eftertänksam, lyhörd, snäll och etisk. Fundera på hur olika saker får dig – och andra – att känna. Var nyfiken. Ställ frågor och lyssna på andra för att förstå deras perspektiv. Om något fångar ert intresse, gräv djupare för att lära er mer.

Förslag på passande aktiviteter:

Skapa idéer & Innovation

Vad: Använd er fantasi och kreativitet utan gränser! Ta fram så många stora, modiga idéer som möjligt för att lösa ert problem.

Hur: Tänk fritt och ha roligt – våga drömma stort! Det gör inget om en idé verkar tokig eller orealistisk – det är en del av processen. Använd fantasin för att hitta nya sätt att tänka och lösa problem som kan göra verklig skillnad.

 

Förslag på passande aktiviteter:

Testa möjliga lösningar

Vad: Växla från fri kreativitet till kritiskt tänkande. Testa era bästa idéer och förbättra dem så att ni får fram en lösning som fungerar i verkligheten. Prova olika sätt, lär av andra, hitta svagheter och förbättra vidare.

Hur: Var noggrann och ifrågasättande – som en detektiv! Problem är inget dåligt – de hjälper er att göra lösningen bättre. Ge inte upp. Om det behövs kan ni gå tillbaka till steg 1 för att förstå mer, eller steg 2 för att hitta nya idéer.

 

Förslag på passande aktiviteter:

Gör en plan

Vad: Planera ert samhällsprojekt i detalj så att det kan genomföras på riktigt. Fundera på både risker och möjligheter.

Hur: Var förberedd! Tänk framåt och sätt upp tydliga steg för att lyckas. Samla det material ni behöver och bestäm vem som gör vad. Kommunicera tydligt så att alla vet vad som ska hända.

Här kan deltagande patruller under hösten 2025 få ett projektbidrag på 1300kr.

 

Förslag på passande aktiviteter:

Agera

Vad: Ta ut ert projekt i verkligheten – testa det i er närmiljö. Genomför hela projektet, eller delar av det, i praktiken och lär er så mycket ni kan under tiden.

Hur: Var ett lag! Samarbeta, stötta varandra och var inte rädda om något går snett. Det finns inget som heter att misslyckas – så länge ni lär er något på vägen!

 

Förslag på passande aktiviteter:

Reflektera, lär och gå vidare

Vad: Ta ett steg tillbaka. Fundera över vad som gick bra, vad som var svårt och hur ni känner inför det ni varit med om – för att lära av hela processen.

Hur: Var ärliga! Hur kändes det? Minns både det som gick bra och det som var utmanande. Vad fungerade? Vad kunde varit bättre? Vill ni fortsätta arbeta vidare med projektet? Vad har ni lärt er?

 

Förslag på passande aktiviteter:

Dela & Inspirera

Slutligen delar scouterna sina resultat med andra både inom den egna kåren, i det globala nätverket och ibland genom WOSM:s plattformar. Syftet är att sprida lärdomar och inspirera fler att driva liknande projekt.

Se mer på Scouts for sdgs

Några exempel på hur ett Impact Innovatorsprojekt skulle kunna se ut i ert lokalsamhälle.

Mötesplatser för unga

Problem: Unga saknar ibland inspirerande platser att umgås på som inte kostar pengar.

Lösning: Scouterna undersöker lokala parker eller platser som inte används fullt ut. De erbjuder att använda sin scoutlokal som en mötesplats för andra unga. På mötesplatserna skapar de aktiviteter eller fika.

Digitala trygghetsguider för äldre

Problem: Många äldre känner sig osäkra på digitala tjänster som många unga har lätt för att använda.

Lösning: Scouterna intervjuar äldre i närområdet om deras digitala utmaningar. Sedan skapar de enkla guider (tryckt eller film) och ordnar en “digital café-kväll” där unga scouter visar hur man använder vardagsappar. Samtidigt som scouter och äldre samtalar och motverkar ensamhet hos äldre.

Tryggare skolvägar

Problem: Många barn känner sig otrygga på vägen till och från skolan, t.ex. på grund av dålig belysning, skräp eller trafik.

Lösning: Scouterna kartlägger skolvägarna tillsammans med yngre barn och vuxna. De kan sedan arbeta fram en plan med enkla förbättringar t.ex. att måla reflexmålningar på gångbanor, sätta upp Solcellsdrivna lampor, sätta upp skyltar som påminner bilister att sakta ner, eller arrangera en “gå tillsammans till skolan”-vecka.

Vänskapsbänken  mot ensamhet

Problem: Ensamhet bland barn och unga är ett växande problem i skolor och på fritidsgårdar.

Lösning: Scouterna samarbetar med en skola eller fritidsgård för att placera en “vänskapsbänk” där den som vill ha sällskap kan sätta sig. Med förslag på saker att prata om, lätta lekar och liknande för de som vill prata med varandra. De skapar även en enkel guide eller kampanj för att uppmuntra fler till att inkludera andra.

Matsvinnjakt i lokala butiker

Problem: Lokala livsmedelsbutiker slänger fortfarande mycket mat.

Lösning: Scouterna undersöker hur matsvinnet ser ut genom att intervjua butiker och hushåll. De utvecklar enkla idéer för att minska svinn, t.ex. en kampanj med “Svinn-smart receptbok”, ordna en “byt matlådor-dag” i kåren, eller samarbeta med en butik om att packa kassar med utgående varor till lägre pris.

Cykelreparationsverkstad

Problem: Många barn och unga har cyklar som inte används för att de är trasiga eller känns osäkra.

Lösning: Scouterna startar en återkommande  “fixa-din-cykel”-dag där patrullerna hjälper till att laga punkor, justera bromsar eller sätta på reflexer. De kan också ordna en cykelbytardag där oanvända cyklar får nytt liv. Och hjälpa barn att förstå trafikregler för cyklar.

Bli inspirerad av andra

På Scouts for SDG delar scouter från hela världen vad de gör kopplat till Impact Innovators och alla andra WOSMs projekt och material. Se vad andra gör och bli inspirerad!

Projektet genomförs i samarbete med

World scouting logga
Worlds largest lesson logga
Accentures logga