Företag får möjlighet att nischa sitt samhällsansvar genom Scouternas nya sponsringsmodell
Scouternas nya sponsringsmodell är förankrad både i de globala målen och Scouternas verksamhet. Där kan företagets engagemang kopplas tydligt till den egna värdegrunden. I stället för en traditionell sponsortrappa erbjuds företagen att äga ett tema som är relevant, autentiskt och trovärdigt för både företaget och Scouterna.
Foto: Eva Edsjö
Scouternas nya sponsringsmodell är förankrad både i de globala målen och Scouternas verksamhet. Där kan företagets engagemang kopplas tydligt till den egna värdegrunden. I stället för en traditionell sponsortrappa erbjuds företagen att äga ett tema som är relevant, autentiskt och trovärdigt för både företaget och Scouterna. Scouterna erbjuder följande teman som företag kan välja att visa sitt engagemang genom: hälsa, demokrati, ledarskap, innovation, trygghet och äventyr.
– Vi behöver tänka nytt för att kunna visa omvärlden vad Scouterna gör på 2020-talet och vilka positiva effekter scouting har både på samhället och individen, säger Johan Lindström, ansvarig för företagssamarbeten på Scouterna, och fortsätter. Detta är vårt sätt att ta ansvar för att ge ännu fler barn och unga möjligheten till en trygg och meningsfull fritid där de tillåts nå sin fulla potential utifrån sina förutsättningar. Det är särskilt roligt att vi kan göra det tillsammans med företag som vill göra skillnad på riktigt.
Scouterna erbjuder företag jämställd sponsring med sunda värdegrunder. Scouternas sponsorer engagerar sig långsiktigt i arbetet för barn och ungas utveckling på områden som grundar sig i våra gemensamma värderingar, samtidigt som vi arbetar för uppfyllandet av de globala målen för hållbar utveckling. Tillsammans skapar vi förutsättningar för barn och unga som gör stor skillnad i deras liv redan nu, men som även har en avgörande betydelse för resten av deras liv.
I Scouterna är alla lika mycket värda och tillsammans bidrar vi till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt. Scouterna arbetar för att all verksamhet ska vara fri från all sorts diskriminering och övergrepp. I Scouterna får barn och unga verktyg att växa i självkänsla och självförtroende, de får lära sig leda sig själva och andra, bli goda förebilder och medmänniskor.
Kontakt
Johan Lindström, ansvarig för företagssamarbeten på Scouterna
E-post: johan.lindstrom@scouterna.se
Telefon: 072-077 49 65
Mer information om Scouternas sponsringsmodell:
http://stodoss.scouterna.se/foretagspartner/sponsringsmodell/
Mer information om hur Scouterna arbetar med Globala målen:
http://www.scouterna.se/ledascouting/leda-scouting/globala-malen/globala-malen-och-scouting/
Liknande pressmeddelanden
Var tredje toppolitiker har varit scout – ”gör ens frihet mycket större”
Var tredje kommunalråd har varit scout, det visar en undersökning från Scouternas medlemstidning Tidningen Scout. I en enkät svarar 33 procent av de...
KFUM och Scouternas almanacka fyller 80 år – “Tidlös och modern på samma gång”
KFUM och Scouternas almanacka fyller 80 år. Sedan 1945 har almanackans naturnära bilder klätt hem och skolor över hela Sverige. Berättelsen i bilderna...
Ett äventyr utöver det vanliga – nu är alla svenska scouter tillbaka i Sverige
Den 25:e väldsscoutjamboreen i Sydkorea blev ett äventyr utöver det vanliga. Efter en minnesvärd resa har nu alla svenska scouter kommit tillbaka hem...