Pressmeddelande19 oktober 2020

Företag får möjlighet att nischa sitt samhällsansvar genom Scouternas nya sponsringsmodell

Scouternas nya sponsringsmodell är förankrad både i de globala målen och Scouternas verksamhet. Där kan företagets engagemang kopplas tydligt till den egna värdegrunden. I stället för en traditionell sponsortrappa erbjuds företagen att äga ett tema som är relevant, autentiskt och trovärdigt för både företaget och Scouterna.

Foto: Eva Edsjö

Scouternas nya sponsringsmodell är förankrad både i de globala målen och Scouternas verksamhet. Där kan företagets engagemang kopplas tydligt till den egna värdegrunden. I stället för en traditionell sponsortrappa erbjuds företagen att äga ett tema som är relevant, autentiskt och trovärdigt för både företaget och Scouterna. Scouterna erbjuder följande teman som företag kan välja att visa sitt engagemang genom: hälsa, demokrati, ledarskap, innovation, trygghet och äventyr.

– Vi behöver tänka nytt för att kunna visa omvärlden vad Scouterna gör på 2020-talet och vilka positiva effekter scouting har både på samhället och individen, säger Johan Lindström, ansvarig för företagssamarbeten på Scouterna, och fortsätter. Detta är vårt sätt att ta ansvar för att ge ännu fler barn och unga möjligheten till en trygg och meningsfull fritid där de tillåts nå sin fulla potential utifrån sina förutsättningar. Det är särskilt roligt att vi kan göra det tillsammans med företag som vill göra skillnad på riktigt.

Scouterna erbjuder företag jämställd sponsring med sunda värdegrunder. Scouternas sponsorer engagerar sig långsiktigt i arbetet för barn och ungas utveckling på områden som grundar sig i våra gemensamma värderingar, samtidigt som vi arbetar för uppfyllandet av de globala målen för hållbar utveckling. Tillsammans skapar vi förutsättningar för barn och unga som gör stor skillnad i deras liv redan nu, men som även har en avgörande betydelse för resten av deras liv.

I Scouterna är alla lika mycket värda och tillsammans bidrar vi till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt. Scouterna arbetar för att all verksamhet ska vara fri från all sorts diskriminering och övergrepp. I Scouterna får barn och unga verktyg att växa i självkänsla och självförtroende, de får lära sig leda sig själva och andra, bli goda förebilder och medmänniskor.

Kontakt
Johan Lindström, ansvarig för företagssamarbeten på Scouterna
E-post: johan.lindstrom@scouterna.se
Telefon: 072-077 49 65

Mer information om Scouternas sponsringsmodell:
http://stodoss.scouterna.se/foretagspartner/sponsringsmodell/

Mer information om hur Scouterna arbetar med Globala målen: 
http://www.scouterna.se/ledascouting/leda-scouting/globala-malen/globala-malen-och-scouting/

Liknande pressmeddelanden

19 mar 2024

Scouterna ökar för 10:e året i rad – ”Äventyr och natur istället för skärmtid”

Scouterna ökar för tionde året i rad och har nu 81 933 medlemmar i 1008 scoutkårer. Under 2023 ökade medlemsantalet med 1370 scouter – eller 1,7...

14 mar 2024

Scouterna presents Julius Kramer as candidate for the World Scout Committee

In August, the World Organization of the Scout Movement (WOSM) will elect a new composition of 12 members to the World Scout Committee. Scouterna...

22 feb 2024

Idag är det: Alla scouters dag – “Miljontals scouter firar internationell vänskap”

Den 22 februari varje år firar scouter över hela världen Alla scouters dag – en dag att uppmärksamma internationell vänskap. ”Scouting skapar...