Pressmeddelande19 oktober 2020

Företag får möjlighet att nischa sitt samhällsansvar genom Scouternas nya sponsringsmodell

Scouternas nya sponsringsmodell är förankrad både i de globala målen och Scouternas verksamhet. Där kan företagets engagemang kopplas tydligt till den egna värdegrunden. I stället för en traditionell sponsortrappa erbjuds företagen att äga ett tema som är relevant, autentiskt och trovärdigt för både företaget och Scouterna.

Foto: Patrik Hedljung

Scouternas nya sponsringsmodell är förankrad både i de globala målen och Scouternas verksamhet. Där kan företagets engagemang kopplas tydligt till den egna värdegrunden. I stället för en traditionell sponsortrappa erbjuds företagen att äga ett tema som är relevant, autentiskt och trovärdigt för både företaget och Scouterna. Scouterna erbjuder följande teman som företag kan välja att visa sitt engagemang genom: hälsa, demokrati, ledarskap, innovation, trygghet och äventyr.

– Vi behöver tänka nytt för att kunna visa omvärlden vad Scouterna gör på 2020-talet och vilka positiva effekter scouting har både på samhället och individen, säger Johan Lindström, ansvarig för företagssamarbeten på Scouterna, och fortsätter. Detta är vårt sätt att ta ansvar för att ge ännu fler barn och unga möjligheten till en trygg och meningsfull fritid där de tillåts nå sin fulla potential utifrån sina förutsättningar. Det är särskilt roligt att vi kan göra det tillsammans med företag som vill göra skillnad på riktigt.

Scouterna erbjuder företag jämställd sponsring med sunda värdegrunder. Scouternas sponsorer engagerar sig långsiktigt i arbetet för barn och ungas utveckling på områden som grundar sig i våra gemensamma värderingar, samtidigt som vi arbetar för uppfyllandet av de globala målen för hållbar utveckling. Tillsammans skapar vi förutsättningar för barn och unga som gör stor skillnad i deras liv redan nu, men som även har en avgörande betydelse för resten av deras liv.

I Scouterna är alla lika mycket värda och tillsammans bidrar vi till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt. Scouterna arbetar för att all verksamhet ska vara fri från all sorts diskriminering och övergrepp. I Scouterna får barn och unga verktyg att växa i självkänsla och självförtroende, de får lära sig leda sig själva och andra, bli goda förebilder och medmänniskor.

Kontakt
Johan Lindström, ansvarig för företagssamarbeten på Scouterna
E-post: johan.lindstrom@scouterna.se
Telefon: 072-077 49 65

Mer information om Scouternas sponsringsmodell:
http://stodoss.scouterna.se/foretagspartner/sponsringsmodell/

Mer information om hur Scouterna arbetar med Globala målen: 
http://www.scouterna.se/ledascouting/leda-scouting/globala-malen/globala-malen-och-scouting/

Liknande pressmeddelanden

14 sep 2021

FNs Internationella demokratidag 15 september – Barn och unga i Scouterna har genomfört 590 demokratiprojekt

På onsdag, den 15 september, firas demokratin runt om i världen. Så även inom Scouterna som just nu genomför ett tvåårigt projekt kallat...

01 sep 2021

Öppet brev till Per Bolund

Hej Per Bolund, miljöminister med ansvar för friluftsliv Vi hoppas du har haft en fin sommar, och fått njuta av vår fantastiska natur. Vi skriver...

02 jul 2021

Johan Pettersson blir ny generalsekreterare – Scouterna utökar det delade ledarskapet

Grunden i scoutrörelsens ledarskap är att det ska vara ett lyssnande och stödjande ledarskap. För att leva upp till detta och för att fortsätta...