Gå till huvudinnehållet
Hem

Ansök om statsbidrag

Scouterna får statsbidrag från MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Det är en viktig inkomstkälla som möjliggör billigare och roligare scoutäventyr för fler barn och unga. Därför vill vi uppmuntra just er scoutkår att söka statsbidrag för 2026!

Längre ner på sidan förklarar vi hur ni går till väga, steg för steg. Det är viktigt att det blir rätt, så vi har försökt göra det lätt.

Steg 1: Uppdatera Scoutnet

Börja med att lägga in kårens alla medlemmar i rätt avdelningar och patruller i Scoutnet innan årsskiftet. Ansökan kommer baseras på informationen som finns i Scoutnet den 31 december 2025.  

Steg 2: Bestäm nivå på medlemsföreningar

Nu är det dags att bestämma vilken organisationsnivå som kåren ska söka statsbidrag för – kår, avdelning eller patrull. Kåren, avdelningen eller patrullen räknas då som en medlemsförening som statsbidraget kan sökas för. Hela kåren måste söka för samma nivå.

Statsbidragets belopp baseras på hur många medlemmar och medlemsföreningar er scoutkår har. Så ju fler medlemsföreningar desto högre bidrag, men också desto mer jobb med ansökan. Varje scoutkår avgör själv sina prioriteringar.

Steg 3: Medlemsföreningarna håller årsmöte

När ni har bestämt vilka medlemsföreningar ni ska söka statsbidrag för ska alla medlemsföreningar hålla ett årsmöte. Detta måste göras efter årsskiftet.

På årsmötet ska varje medlemsförening (gäller patrull eller avdelning, guide till årsmöte för kårer finns nedan):

  • Anta stadgar
  • Välja patrull- eller avdelningsledare, revisor och andra roller
  • Fylla i verksamhetsredovisning
  • Fylla i revisionsberättelse

Efter årsmötet ska mötesprotokoll, stadgar, verksamhetsredovisning och revisionsberättelse lämnas till kåren. Det är viktigt att kåren sparar all dokumentation för kommande revisioner.

Se mallar och stödmaterial nedan. Skrolla förbi det om du vill till nästa steg, Steg 4: Fyll i ansökan i Scoutnet.

Mallar och exemleplstadgar

För att det ska vara så enkelt som möjligt att hålla årsmöten har vi tagit fram mallar och exempelstadgar att använda. De kan du ladda ner här:

Administration & bidrag, Statsbidrag, Mallar, Statsbidrag, Stämmor

Exempelmallar Avdelning

Exempelmallar för årsmöte med avdelningen inför statsbidragsansökan.

Ladda ner PDF (370,5 KB)

Administration & bidrag, Mallar, Statsbidrag, Stämmor

Exempelmallar Patrull

Exempelmallar för årsmöten med patrullen inför statsbidragsansökan.

Ladda ner PDF (372,7 KB)

Administration & bidrag, Statsbidrag, Statsbidrag, Stämmor, Vägledningar

Guide till årsmöte

Guide till årsmöte med kåren, avdelningen eller patrullen (inför statsbidragsansökan).

Ladda ner PDF (132,5 KB)

Administration & bidrag, Statsbidrag, Vägledningar

Information till scoutkåren

Information till scoutkåren inför statsbidragsansökan

Ladda ner PDF (129,4 KB)

Administration & bidrag, Blanketter, Mallar, Statsbidrag

Instruktioner till avdelningsledare

Information till avdelningsledare inför statsbidragsansökan 2025

Ladda ner PDF (156,7 KB)

Administration & bidrag, Blanketter, Mallar, Statsbidrag

Intygan om medlemskap 2025

Ladda ner PDF (79,9 KB)

Administration & bidrag, Statsbidrag, Vägledningar

Såhär fungerar medlemsföreningar

information om hur medlemsföreningar fungerar, inför statsbidragsansökan.

Ladda ner PDF (165,2 KB)

Spel för årsmöten

Att hålla årsmöte är ett sätt att lära sig och utöva demokrati i den lilla gruppen, så det är viktigt att alla förstår vad som görs. Därför finns det också ett enkelt och roligt sällskapsspel som guidar scouter genom årsmötet. Spelet skickades till alla scoutkårer i mars 2025. Det finns även att ladda ner och skriva ut nedan via knapparna i två olika utföranden:  A4 (går att printa ut direkt på A4) och A3 (går att printa ut direkt på A3). Glöm inte heller att skriva ut instruktionerna samt de olika rollkorten. Ha så kul!

Steg 4: Fyll i ansökan i Scoutnet

Äntligen dags för kåren att ansöka om statsbidrag! Det görs på Scoutnet helt elektroniskt, med medlemsföreningarnas dokumentation från årsmötet som underlag. Ansökan öppnar 8 januari och stänger 30 mars 2026.

Om kåren har några avgiftsbefriade medlemmar ska de registreras i ansökan. Alla avgiftsbefriade medlemmar måste skriftligen intyga sitt medlemskap. Ovan finns exempel på hur en intygan kan se ut.

I samband med ansökan behöver ansvarig ledare godkänna sin medlemsförening i Scoutnet. En ledare kan godkänna flera ­– men inte alla – medlemsföreningar i en kår.

Till sist ska ansökan skrivas under av medlemsföreningarnas ledare via e-post. Sedan är ni klara, bra jobbat!

Kom ihåg att kåren måste spara och arkivera allt underlag för kommande revisioner!

Steg 5: Revision

När alla statsbidragsansökningar är inskickade kommer Scouternas revisorer att göra en oberoende granskning av ett antal medlemsföreningar. De medlemsföreningar som väljs ut för revision kommer att kontaktas av Scouterna under våren 2026. Även MUCF genomför revisioner.

Steg 6: Utbetalning

Statsbidraget betalas ut under våren 2027 till Scouternas riksorganisation och de scoutkårer som har ansökt om bidraget. Scoutkårerna får bidrag per medlem och per medlemsförening. Hur stort bidraget från MUCF kommer bli vet vi ännu inte.

Har du frågor?

Kontakta oss direkt på: info@scouterna.se eller 08-568 432 00