Gå till huvudinnehållet
Hem

Råd och stöd när något händer

På den här sidan har Trygga Möten sammanfattat råd och riktlinjer för hur scoutkårer och medlemmar bör agera i situationer kopplade till barn och ungas trygghet och säkerhet eller olämpligt ledarskap. 

Till Trygga Mötens råd och stöd kan du som medlem, förälder eller scoutkår alltid ringa och få råd och stöd i situationer och frågor kopplade till Trygga Möten, så som alla former av kränkningar och övergrepp, oro för barn, psykisk ohälsa och ledaransvar.  

Detta stöd finns centralt hos Scouterna under vardagar 09:00-16:00 på tel: 08-568 432 05.  

Vid akuta ärenden på kvällar, helger eller under semester kan du kontakta Scouternas journummer på tel: 08-568 432 22. Scouterna har jourberedskap året om och journumret är ständigt bemannat.   

Ring 112 om du behöver akut hjälp som vid livshotande situationer eller pågående brott.  

Ring polisen på 114 14 vid brott och händelser som inte är pågående eller akuta. Du kan ringa numret dygnet runt, alla dagar.

Vi arbetar som samordnare för Trygga möten: 

Jenny Lowebrant

Samordnare Trygga Möten

Jenny Lowebrant

jenny.lowebrant@scouterna.se

+46720719599

Jenny jobbar med Trygga Möten, och hanterar både ärenden och material kopplat till detta.

Ingrid Häggblom

Samordnare Trygga möten

Ingrid Häggblom

ingrid.haggblom@scouterna.se

+46709268688

Ingrid är samordnare för Trygga Möten och ansvarar för råd och stöd kring Trygga Möten-frågor.

Viktigt att tänka på

  • Scoutkåren/föreningen ska inte själva försöka utreda misstänkta brott eller andra händelser som borde utredas av socialtjänsten eller polisen.  
  • I de fall som anmälan ska göras till socialtjänsten eller polisen så ska detta ske så snart som scoutkåren/föreningen har fått tillräcklig information för att oro eller misstanke ska uppstå. Ibland kan det vara svårt att veta om man har tillräckligt med information för att göra en anmälan till socialtjänsten eller polisen, då kan man ringa in anonymt och rådgöra med socialtjänsten eller polisen.  
  • Kontakta Trygga mötens samordnare för att få stöd i när och hur ni bör agera utifrån den information ni har.

Polisanmälan

I Scouternas verksamhet kan det uppkomma misstankar om att en deltagare, ledare eller funktionär har utsatts för brott eller begått brott, inom eller utanför verksamheten. Då kan kårstyrelsen eller enskilda medlemmar behöva göra en polisanmälan. Som scoutrörelse tar vi ansvar för hela vår verksamhet och för våra medlemmar.

  • Polisanmälan görs vid misstanke om brott.  
  • Närhetsprincipen gäller – den som utsatts för brott eller dennes vårdnadshavare anmäler i första hand. Om inte, ska kårstyrelsen göra det. I vissa fall kan Socuterna som organisation göra en polisanmälan.  
  • Scoutkårer och enskilda medlemmar (eller vårdnadshavare) som gör en polisanmälan bör meddela detta till Scouterna centralt. Det är viktigt eftersom Scouterna som organisation då kan stötta kåren i hanteringen och eventuellt stötta kring att hantera media.  
  • Den person som har polisanmälts för brott ska pausas från sitt ledaruppdrag och deltagande i verksamheten under pågående brottsutredning. 
  • Informera inte den misstänkte om polisanmälan om det kan påverka utredningen eller tryggheten i verksamheten.  

Oro för barn

Om oro uppstår kring ett barns beteende eller att barnet befinner sig i en utsatt situation bör en orosanmälan göras till socialtjänsten i den kommunen där barnet bor.

  • Orosanmälan görs vid oro för att ett barn far illa, både inom och utanför scoutverksamheten. 
  • Bevis krävs inte – det är oron man anmäler. 
  • Socialtjänsten i den kommun som barnet bor utreder om barnet behöver stöd. 
  • OBS! Vid misstanke om att det är vårdnadshavare eller annan nära anhörig som utsätter barnet för övergrepp eller på annat sätt behandlar barnet illa ska vårdnadshavare inte informeras då det kan påverka eventuell polis- och socialtjänstutredning. Om det inte finns några misstankar om att det är någon i barnets familj som utsatt barnet bör vårdnadshavare dock kontaktas.  

Oro för någons mående

Det kan också finnas oro för en scout eller annan medlem utifrån hur hen mår. Det kan till exempel handla om självskadebeteende eller att någon uttrycker självmordstankar.  

  • Våga fråga - du kommer inte att förvärra personens mående genom att fråga hur den har det. 
  • När det gäller barn och unga bör du kontakta vårdnadshavarna om du får reda på att någon behöver stöd och hjälp med sitt mående.  
  • Om någon uttrycker självmordstankar, se till att personen inte är ensam. Här finns tips på vart man kan få stöd:  Vad gör jag när någon vill ta sitt liv? - Mind  
  • Om läget är akut – kontakta 112.   

Kommunikation

  • Gör en avvägning för vilka som bör nås av informationen om när en anmälan gjorts till socialtjänsten och eller polisen, det är från fall till fall och beroende på vad anmälan handlar om. 
  • Den som blivit polisanmäld då det kan innebära en risk för att personen undanröjer bevis eller på annat sätt försöker påverka utredningen.  
  • Viktigt att information om anmälan inte lämnas till fler än de som behöver veta om det. Det kan komma att skada eller påverka den utredning som socialtjänsten och/eller polisen gör.  
  • Information kan komma till ”fel personer” som i sin tur kan påverka ett barns säkerhet och trygghet. 
  • Tänk igenom vilka i scoutkåren/föreningen som behöver få veta vad som har hänt. Räcker det med att resten av styrelsen och de ledare som direkt berörs informeras?  
  • Ta hänsyn och skydda integriteten för de barn som direkt varit inblandade eller utsatta för något. Oftast räcker det med att i grova drag berätta vad som har hänt och vad scoutkåren/föreningen vidtagit för åtgärder.  
  • Gör en plan för att följa upp med de inblandade i ärendet. Kanske behöver ledarna som uppmärksammat situationen stöd och utrymme för att reflektera över det som har hänt?  
  • Gör en plan för hur scoutkåren/föreningen kan bemöta och fortsätta vara en trygg plats för barnet/barnen det handlar om. 

Andra hjälporganisationer

  • Ring 112 om du behöver akut hjälp! 
  • Ring 114 14 vid brott och händelser som inte är pågående eller akuta.  
    Du kan ringa numret dygnet runt, alla dagar.