Exempelbild på Scouternas kårwebbsida

Kårwebbar

Scouterna har tagit fram en lösning för scoutkårer och distrikt att på ett enkelt sätt skapa och administrera sin egen webbsida. Webbsidorna bygger på verktyget WordPress, och har en funktionalitet anpassad för scoutverksamhet.

Fri att använda

Kårwebbarna är gratis att använda i sitt standardutförande, och delas ut till scoutkårer, scoutdistrikt, scoutarrangemang och andra scoutverksamheter som behöver en webbsida. Scouternas kårwebbar används idag av mer än hälften av de scoutkårer, distrikt och arrangemang som finns i Sverige.

Ansökan om kårwebbsida

Här är kårer, distrikt och övriga (tex. anläggningar, museum) välkomna att anmäla intresse för en ny webbplats. Vi hjälper dig så fort som möjligt men observera att det kan ta upp till 14 arbetsdagar innan du får tillgång till din nya sida efter att ha ansökt.

Har du frågor, funderingar eller liknande så kan du mejla till support@scouterna.se eller ringa på 08 555 065 69

Vad händer nu?

  • Vi skapar upp, och konfigurerar er nya kårwebbsida
  • Ni får ett mejl med inloggningsinformation, och en tillfällig webbadress där ni kan fylla er nya webbsida med innehåll
  • När ni är klara med webbsidan så kontaktar ni oss, så publicerar vi er nya sida

Publicera din kårwebbsida

Se först till att er kårwebbsida är helt klar, och att ni inte missat något. Stäm av med listan nedanför.

  • Läs igenom alla texter och säkerställ att dessa är korrekta.
  • Finns det något exempelinnehåll kvar som ska tas bort?
  • Dubbelkolla att alla sidor som ska finnas med i menyn är tillagda i “Huvudnavigation” och “Sekundärmeny”.
  • Ta bort de sidor som inte används.
  • Dubbelkolla att alla länkar (inkl. dokument) går till rätt sida.
  • Se till att kontaktinformationen är uppdaterad i sidfoten samt i den utfällda menyn.
exempelvis: scoutkar.nykarwebb.se

Vanliga frågor om kårwebbarna

Du ansöker genom att fylla i formuläret som du kan hitta längre ner på den här sidan. Efter att du fyllt i formuläret så skapar vi upp och konfigurerar sidan åt er, och efter det så får ni tillgång att redigera sidan. När ni är klara med att fylla sidan med innehåll så kontaktar ni oss för att publicera sidan.

När ni känner er klara med att fylla er kårwebbsida med innehåll så är det dags att publicera den.

Fyll i formuläret för publicering som finns längst ner på den här sidan, eller mejla till oss på: support@scouterna.se

Stäm av med den här checklistan innan ni publicerar er sida, så att allt är klart och inga exempelsidor eller liknande ligger kvar:

  1. Läs igenom alla texter och säkerställ att dessa är korrekta.
  2. Finns det något exempelinnehåll kvar som ska tas bort?
  3. Dubbelkolla att alla sidor som ska finnas med i menyn är tillagda i “Huvudnavigation” och “Sekundärmeny”.
  4. Ta bort de sidor som inte används.
  5. Dubbelkolla att alla länkar (inkl. dokument) går till rätt sida.
  6. Säkerställ att ni har rätt att använda de bilder som finns på webbplatsen.
  7. Se till att kontaktinformationen är uppdaterad i sidfoten samt i den utfällda menyn.
  8. Ta bort eventuella testsidor, alternativt gör dessa privata eller som utkast så att de inte indexeras på Google.
  9. Se över inställningarna för formulären: går notifikationerna till rätt e-postadress? Är bekräftelsetexten korrekt?
  10.  Se till att administratörs-e-postadressen under Inställningar/Allmänt går till rätt person.
  11.  Kolla så bildpuffarna på startsidan länkar rätt och att det inte ligger kvar några exempelpuffar.

Det är kostnadsfritt att ha en webbplats på Scouternas kårwebbar.

Observera att det dock finns tilläggstjänster som kan kosta pengar, men i sitt grundutförande är kårwebbarna helt gratis.

Scouterna använder nya säkerhetscertifikat på kår- och distriktswebbplatserna, och därför erbjuder vi som standard endast webbplatser under *.scout.se.

Om ni vill använda er egen domänadress, så krävs det att ni har en egen domän som ni kan kan ändra DNS-inställningarna på. För denna tjänst tillkommer en engångskostnad á 1500 kr som täcker de kostnader vi har från extern leverantör.

För att beställa detta fyller ni detta formulär.

Ni får sedan ett besked om vilken dag som detta genomförs, viktigt är att ni då har möjlighet att ändra era DNS-inställningar för annars kommer er webbsida ligga nere.

Följande DNS-inställningar ska ni göra:

example.com A 217.25.34.188

www.example.com CNAME nykarwebb.se

OBS! Ni ska ändra på två ställen i er DNS, om ni inte vet hur ni gör så måste ni kontakta supporten på ert webbhotell för hjälp.

 

Det nya temat erbjuds inte för nerladdning eftersom det inte fungerar till fullo i andra driftsmiljöer.

Det beror på att det bygger på de plugins som är installerade och olika sidkompontenter som ärver information från en huvudmall, exempelvis sociala medier, koppling till distrikt, nyheter, kalender m.m.

Supportforumet

På supportforumet kan du skicka in frågor till oss, anmäla fel du hittat eller föreslå nya funktioner.