Foto: ©World Scout Bureau, Inc

Lägerliv i Sydkorea

Här samlar vi information som är relevant för dig i svenska kontingenten på vår fortsatta resa efter jamboreen.

Busan efter jamboreen

Avdelningsledarmöte

Drop in-möte för avdelningsledare 14 augusti

Måndag 14 augusti klockan 21:30-22:00 har du som avdelningsledare möjlighet att komma och ställa frågor till CMT.
Lokal: våning 3, konferensrum, där korridorerna E, F, G möts.

Program

  • Kom ihåg att kolla i programhandboken för era aktivitetsdagar, där hittar ni en massa bra information och inspiration för era aktiviteter! Minns även att ni har era restider med mera i avdelningens Outlook-kalender och info om bussnummer i excel Schema.
  • Adress till alla aktiviteter finns i progamhandboken.
  • Ni som ska besöka National Museum of Forced mobilisation during the Japanese occupation (FoMo). På plan 5 finns en utställning om comfort women och vi varnar för starka bilder på övergrepp.

Vandring

  • Ni som ska vandra: Glöm inte att ni ska köpa lunch för att ta med er dit. Om inte alla i avdelningen vill vandra är det trevligt att hänga i naturen och njuta av vackra omgivningar. Busstiderna är fasta och går inte att ändra utan de är fasta. Här finns uppdaterad information om platsen och matsäcksinformation inför vandringen.
  • Den 14 augusti är det flera av er avdelningar i Busan som ska vandra och sedan åka direkt vidare till Seoul. Om någon scout av hälsoskäl (eller andra skäl) inte bör genomföra vandringen finns det en möjlighet att åka med bussen från universitetet när den hämtar upp packningen och sen resten av avdelningen efter vandringen. Bussen åker då från universitetet klockan 13. Lunchmatsäck behöver ordnas av er ledare även för den som är kvar på universitetet.
    Meddela på avdelningsmöte dagen innan klockan 21:30 om ni har någon scout eller ledare som inte följer med avdelningen på vandringen.
  • Info till er som reser till Seoul efter att ha vandrat: lämna er packning avdelningsvis på markerad plats på universitetets innergård närmast parkeringen. När ni blir hämtade efter vandringen finns packningen i bussen.

Utcheckning

  • Töm papperskorgar och ta bort allt skräp, släng det i sopsorteringen
  • Stäng av AC när ni åker
  • Plan 4-6, stäng av varmvattenberedaren (reglage bakom dörren i entrén)
  • Skrivbordsstolen ska vara inställd
  • Säkerställ att inget ligger mellan sängen och skrivbordet
  • En ledare ska gå igenom rummen och se att inget glöms och att det är städat.
  • Ändra tillbaka dörrkod till 0000*
  • Gå igenom korridor och sopstation och se till att det är snyggt. Om det är fullt i sopsorteringen, kontakta Mr Oh.
  • Kolla att passen är med innan ni åker - nu är det tight med tid att fixa nya pass.

Ordningsregler

  • Detta är inget hotell. Håll ordning, inget spring i korridorerna. Ytterskor tar ni av er i sektionen direkt innanför dörren. Det ska vara tyst klockan 23.00. Ytterdörrarna låses klockan 24.00 och då måste alla vara inne i huset. I händelse av brand låses dörrarna upp automatiskt. 
  • Observera att vi inte är ensamma i boendet, det finns koreanska studenter som bor här – det är alltså deras hem. Ta hänsyn till dem och övriga scouter. Om ordningsregler inte efterlevs kommer vi bli tvungna att fördela ut nattvakts-schema på AL. Ni som har scouter i enkelrum – tänk på att kolla till dessa lite extra. 
  • Källsortering sker av alla sopor. Plast, papper, aluminiumburkar och övrigt. Kontrollera vad som finns i lådorna. 
  • Tänk på att vi är på besök i ett land som har en annan kultur än den vi är vana vid. Här förväntas man följa uppsatta regler om tider och tystnad, även om de kan tyckas lite tråkiga. Regler är regler, helt enkelt. Detta är inget hotell, där det finns en större acceptans för att vi är olika, utan här förväntas vi följa det som vi fått att förhålla oss till. 

Matsal

  • Frukosttid är kl 7.00 - 8.00. Det blir lätt mycket ljud i matsalen – det finns en glasbur i bortre änden som vi reserverar för intryckskänsliga. 
  • Det serveras ingen middag på boendet. I området finns gott om restauranger, men man kan behöva gå en liten bit. 

Frukostschema 14/8

  • 07:00 - Avdelningarna 38, 24, 40, 33, 18, 4, 9, 35
  • 07:20 - Avdelningarna 27, 36, 11, 37, 17, 39, 23
  • 07:40 - Avdelningarna 32, 30, 31, 1, 29, 5, 22

Frukostschema 15/8

  • 07:00 - Avdelningarna 11, 30, 31, 1, 29, 5
  • 07:30 - Avdelningarna 32, 22, 17, 39, 23

Frukostschema 16/8

  • 07:00 - 8.00 Den avdelning som är kvar äter när de vill mellan kl. 7-8.

Resor till aktiviteter

  • Adresser till alla aktiviteter finns i programguiden.
  • Bussar in till Busan finns varje morgon och eftermiddag/kväll i samband med era programdagar. Detta är chartrade bussar. Det går inte att byta tid eller plats. Se era tider enligt tidigare utskickad information i er kalender, bussnummer hittar ni i excel Schema avdelningar.
  • De chartrade bussarna går inte att boka om. Om ni inte kommer åka med de chartrade bussarna ska detta meddelas i Hubb Busan med ping till Bo Holmström.
  • Kollektivtrafik till och från Busan finns också som alternativ, glöm bara inte att meddela enligt punkten ovan.
  • Hitta till bussen vid Busan Tower Parking: Kartnål i Naver på där bussarna hämtar.

Kollektivtrafik

  • Vill ni ta er runt själva i Busen går det utmärkt att åka kollektivt. Vägbeskrivningar hittar du enklast i appen Naver.
  • Buss 190 stannar ute på bron efter universitetet. Det går att ta sig ut med andra alternativ uppe från korsningen.
  • Adresser till aktiviteterna finns i programguiden

Information

  • CMT informerar avdelnignar på plats genom cmt-informerar-al / HUBB BUSAN. Håll den fri från prat och diskussioner. För allmänna frågor och prat finns Discord-kanalen #hubb-prat med en tråd PRAT BUSAN. 

Apotek

Här hittar ni apotek:

Boendet

Rumsfördelning

  • Rumsfördelning om 20 eller 21 rum per avdelning är klar. Fördelning mellan rum går att byta och ingen information behöver förmedlas till CMT om detta görs. Första siffran i rumsnumret anger våningsplanet. 

Praktiskt

  • Kodlås finns på dörrarna - välj en egen kod. Öppna batteriluckan på insidan av dörren, tryck in knappen som sitter under batterierna tryck in valfri 4 siffrig kod. Avsluta med*. För att starta låset, tryck med hela handen. Testa så det fungerar som det ska – börja med en dörr, och inte alla på en gång. En person står inne i rummet och en utanför. Skriv upp koden! 
  • Kontrollera utrymningsvägar från där er avdelning bor (vart är närmsta trapphus?). Återsamlingsplats är grusplanen där bussarna stannar. 
  • Om det är något som är fel på rummen, så gör AL en lista per avdelning med det som inte fungerar - ange rumsnummer och vad det är för fel. Listan lämnas till CMT som ofta kommer att finnas utanför konferensrummet på våning tre (vid centrala hissarna). Det går också att ta med felanmälningar till kvällsmötet, eller skicka i Discord till Swedish HQ 
  • Tvättmaskiner finns på varje våningsplan. 
  • En rulle toapapper och en tvål per rum ingår från början. Var gärna lite snål med toapappret – vi förbrukar med papper än vad våra värdar är vana vid. Toapapper hämtas hos vår värd “Mr Oh” på kontoret på entréplan. Man får ange rumsnummer så skrivs det upp. 

Seoulområdet, 9 - 12 augusti

Under tisdagskvällen landade vi på våra boenden i Cheonan utanför Seoul där vi fortsätter vår Jamboreeupplevelse. Under tiden vi är här är vi gäster hos våra sydkoreanska vänner och då är det viktigt att vi tänker på:

  • Vi följer de regler som finns på respektive boende. Vi är gäster i någon annans hem och representerar alltid den Svenska kontingenten.
  • Vi plockar undan efter oss i gemensamma utrymmen och lämnar inget skräp efter oss.
  • De som jobbar på våra boenden är här som volontärer och har på mindre än 24 timmar hjälpt oss att få tak över huvudet, varm mat och en säker plats att vara på när vi snabbt behövde lämna lägerplatsen på grund av den kommande tyfonen. Vi bemöter alla vi träffar med ödmjukhet, respekt och tacksamhet.
  • Alla detaljer för våra sista dagar på Jamboreen finns inte på plats ännu, men vi uppdaterar löpande så fort vi har mer information.
  • Som alltid fortsätter vi ha våra scouthalsdukar, jamboreehalsdukar och ID-band på oss.
  • Läs noga igenom tyfoninformationen och håll er uppdaterade här och på Discord.

Baekseok

Här hittar du boendeinformation för Baekseok.

Namseoul

Här hittar du boendeinformation för Namseoul.

Post

Här hittar du boendeinformation för Post.

Var säker när tyfonen Khanun kommer

Den tropiska stormen: tyfonen Khanun, närmar sig Sydkorea och oss. Ett tropiskt oväder kan kännas spännande och exotiskt, men det är också viktigt att ta det på allvar och att se till att vi och deltagarna är säkra. Läs noga våra tips inför att Khanoun kommer över Seoul. 

Kalendarium för den svenska kontingenten

Här samlar vi information om aktiviteter kopplat till den svenska kontingenten och viss information om större event på Jamboreen.

Kontakt med CMT/SwedishHQ

CMT Jourtelefon: +46 763 97 90 99 (används när ärendet inte kan vänta, i övrigt hänvisar vi till SwedishHQ)

  • Den dagliga rutinen med att rapportera in avdelningens status gäller
  • SwedishHQ på discord är även under Jamboreen din primära kanal för att nå CMT
  • Under vår Jamboreevistelse i Seoul bor de flesta CMT Baekseok University

Som komplettering till den befintliga jourtelefonen går det även att ringa jouren SwedishHQ via Teams. Du ringer användaren CMT Jourtelefon i Teams och når då samma person som om du ringt numret. Skriftlig kontakt och chat sker även fortsatt via Discord.

Det är alltid ok att ringa journumret från din privata telefon och få eventuella samtalskostnader ersatta efteråt.

Larmnummer och viktiga kontaktvägar

Under Jamboreen använder ni följande larmnummer:

  • Ambulans och brandkår: 119
  • Polis: 112

Koreas nationella nödnummer 112 och 119 är kopplat direkt till Jamboreen under lägret. Är du i behov av akuthjälp under Jamboreen är det alltså dit du ska ringa.

Ytterligare bra nummer

  • Korea Travel Organization: 1330
    (De kan vidarekoppla till nödnummer och bistå med tolkning)
  • SOS International: +45 7010 5050